Skip to main content
Page is available only in Latvian
Preses relīzes

Divu mēnešu laikā, kopš Rīgas Stradiņa universitāte (RSU) pārgājusi uz studijām tiešsaistē, augstskolā aizvadīts vairāk nekā 10 tūkstoši virtuālo nodarbību un konsultāciju, kā arī radīts ap 2300 jaunu video materiālu studentiem – ne vien lekcijas, bet arī simulāciju tehnoloģiju un dažādu manipulāciju demonstrējumi. Kopumā RSU e-studiju vidē aktivitāte pieaugusi no 50 tūkstošiem darbību dienā februārī līdz 150 tūkstošiem aprīlī. RSU Pedagoģiskās izaugsmes centra veiktā aptauja, kurā piedalījušies vairāk nekā 2000 studentu, tostarp 711 ārvalstnieki, parāda, ka studenti novērtē šāda studiju procesa ieguvumus, jo sevišķi iespēju studēt elastīgi, pašiem plānojot studiju laiku un vietu (69 %), kā arī iespēju apgūt jaunus IT rīkus saziņai un sadarbībai (40 %). 

Rūpējoties par studentu, mācībspēku un augstskolas administrācijas veselību un drošību, RSU uz studijām tiešsaistē pārgāja jau 11. martā, vēl pirms valstī tika izsludināta ārkārtas situācija. "Pandēmija visām pasaules augstskolām meta vienu un to pašu izaicinājumu – pāriet uz digitālo studiju procesu. Cik raiti tas izdevies, atkarīgs no augstskolas līdzšinējiem IT muskuļiem – investīcijām tiešsaistes platformās, e-studiju vidē, docētāju apmācībā un studiju materiāliem," norāda RSU rektors profesors Aigars Pētersons. Vislielākais gandarījums, kā norāda rektors, ir par to, ka studiju process ne mirkli nav ticis pārrauts pat tik praktiskās studiju programmās kā Medicīna vai Zobārstniecība. Tas izdevies, pateicoties tehnoloģiskajam nodrošinājumam, IT konsultācijām par dažādo rīku izmantošanu, bet visvairāk – mācībspēku spējai dinamiski pielāgoties. Docētāji arī labprāt dalās ar praktiskām atziņām attālinātu studiju īstenošanā iknedēļas pieredzes apmaiņas semināros.

Gan RSU studenti, gan mācībspēki plaši lieto Zoom platformu, ik pa laikam sasniedzot jaunus rekordus. Līdz šim lielākais tiešsaistes lekciju, nodarbību un sapulču rekords, kāds RSU sasniegts vienā dienā, ir 561, un zūmotāju ģeogrāfiskās lokācijas tops lielā mērā iezīmē studentu izcelsmes valstis: Latvija, Vācija, Zviedrija, Somija, Norvēģija, Itālija, ASV, Lielbritānija, Izraēla un Portugāle. Tiešsaistes vide RSU nav šķērslis arī citu ikgadējo pasākumu norisei. Piemēram, marta nogalē Zoom platformā, pulcējot 350 dalībnieku no 17 valstīm, norisinājās studentu zinātniskā konference Health and Social Sciences. Nupat attālināti arī norisinājusies ikgadējā Neiroloģijas un neiroķirurģijas katedras rīkotā olimpiāde Zelta āmuriņš, kas pārbauda RSU vecāko kursu studentu zināšanas.

Studējošo aptauja apliecina, ka mācībspēku ieguldījums tiek augsti novērtēts: 68 % respondentu atzīst, ka pieejamais video lekciju un tiešsaistes semināru nodrošinājums ir pietiekams studiju kursu veiksmīgai apguvei, bet 26 % atzīmē, ka šajā jomā vēl nepieciešami uzlabojumi. Vienlaikus 60 % aptaujāto, jo sevišķi jaunāko kursu studenti, norāda, ka jaunie apstākļi prasa divtik lielu motivāciju un patstāvību. Tādēļ īpaši nozīmīgs studējošajiem ir docētāju atbalsts – gan atgriezeniskā saite par studējošo patstāvīgi veiktajiem uzdevumiem, gan aktīva komunikācija par studiju procesa organizāciju, patstāvīgā darba uzdevumiem un pārbaudījumiem.

Kā apliecina psihiatri un psihoterapeiti, krīzēm tik raksturīgo neziņu un sašutumu visefektīvāk var kliedēt, visas neskaidrības, to skaitā emocijas, savstarpēji pārrunājot. Dekānu tikšanās ar studentiem, izmantojot Panopto un Zoom platformu, jau kļuvusi par ikdienu, tāpat kā Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedras docētāju profesionāli sniegtais online atbalsts vietējiem un ārvalstu studentiem un augstskolas darbiniekiem.