Skip to main content
Page is available only in Latvian

Strauji mainīgā pasaules un līdz ar to augstākās izglītības aina pastiprina nepieciešamību docētājiem būt elastīgiem, pielāgoties spējīgiem un nepārtraukti pašiem mācīties. Pedagoģiskā darba interesantums un reizē izaicinājums ir spēja atkal no jauna pārskatīt dažādot savu mācīšanas pieeju un metodes, kā arī veicināt tādu studējošo mācīšanos, kas atspoguļo nozares aktualitātes un atraisa studējošo vēlmi iedziļināties aktīvi un praktiski līdzdarbojoties. 

Docētāju tālākizglītības nodaļa sniedz iespēju RSU docētājiem bagātināt un padziļināt pedagoģiskās zināšanas un prasmes. Īstenoto mācību saturs un forma ir balstīta docētāju mācīšanās vajadzību analīzē un mērķtiecīgi stiprina RSU studiju kvalitātes pilnveides un modernizācijas mērķu sasniegšanu.

Ik semestri plašs Pedagoģiskās izaugsmes centra organizēto kompetences pilnveides mācību klāsts tiek docētājiem nodrošināts bezmaksas. Docētāji ir aicināti savu profesionālo meistarību papildināt arī, izmantojot ārpus RSU īstenotās vietējās un starptautiskās pilnveides iespējas. Pedagoģiskās izaugsmes centrs RSU docētājiem piedāvātajās mācībās iesaista gan vietējus un starptautiskus viesdocētājus, gan piedāvā mācības citu Latvijas augstskolu docētājiem un aktīvi dalās savā zinātībā arī ārpus valsts robežām.

Mācību pielāgošana mērķgrupu vajadzībām 

Organizējam studiju inovāciju, attīstības un kvalitātes pilnveides iniciatīvās balstītas tālākizglītības aktivitātes atbilstīgi mērķgrupu vajadzībām (tematiskos ciklus, programmas, lekcijas, seminārus, kursus, konferences, diskusijas u.c.). 

Mācību norises formas 

Laika gaitā klātienes mācību notikumus ir papildinājis plašs klāsts attālināti īstenotu mācību, kas ļauj vieglāk sasniegt docētājus, kuri savus darba pienākumus veic attālākās RSU studiju norises vietās, t. sk., universitāšu slimnīcās, Liepājas filiālē un citviet. 

Mācību dalībnieku pieaugums

Docētāju interese par dažādām tālākizglītības aktivitātēm ir augsta un gadu laikā ir novērojams tās pieaugums. Dalībnieku skaita pieaugums sniedz iespēju tālākizglītības vajadzību apzināšanā uzrunāt arvien lielāku docētāju skaitu, kas, ļauj paplašināt tematisko loku un nodrošināt aizvien aktuālākas un saistošākas mācības. 

Nodaļas funkcijas

Docētāju vajadzību izpēte

Docētāju tālākizglītības nodaļa, veidojot mācību plānu semestrim, veic rūpīgu docētāju un studiju procesa īstenošanā iesaistīto personu profesionālās attīstības vajadzību izpēti: 

  • anketējot mācību dalībniekus pēc katra notikuma;
  • analizējot studējošo studiju kursu novērtēšanas anketās sniegto atgriezenisko saiti, 
  • iegūstot informāciju no Pedagoģiskās izaugsmes centra kolēģiem, kuri ikdienā cieši sastrādājas ar RSU docētājiem, studējošajiem un administratīvo struktūrvienību pārstāvjiem gan iekšējā un ārējā studiju kvalitātes analīzē un vērtēšanā, gan inovāciju ieviešanā; 
  • apkopojot jaunāko pētījumu rezultātus un starptautiskās tendences, prognozē mācību saturā iekļaujamās aktualitātes. 

RSU docētāju mācību saturā tiek integrētas Pedagoģiskās izaugsmes centra regulāri apzinātās augstākās izglītības un nozaru aktualitātes Eiropā un pasaulē, kas palīdz universitātei un katram docētājam veidot mūsdienīgu mācīšanās un mācīšanas pieeju. 

Mācību dalībniekiem tiek piedāvāts saturs, forma un rīki, kuri ir sazobē ar starptautiskās augstākās izglītības telpas attīstības tendencēm, tādējādi veicinot RSU studiju procesa modernizāciju un inovāciju ieviešanu. 

Vairāk nekā desmit gadu laikā uzkrātā pieredze ļāvusi izmēģināt daudzus mācību īstenošanas veidus un pārliecināties arī par mācīšanās vajadzībām atbilstošākajām norises formām un laikiem. Katrai satura un auditorijas specifikai tiek pielāgota inovatīva norises forma, kas mudina dalībniekus iesaistīties, līdzdarboties un mācīties aktīvi. 

Tālākizglītības mācību nodrošināšana

Veidojot docētāju tālākizglītības mācību saturu, rūpīgi piedomāts, lai tas ir kvalitatīvs, praktiski izmantojams un zināšanas bagātinošs. Mācību trāpīgo atbilstību nodrošina tas, ka saturs netiek veidots standartizēti un multifunkcionāli, bet RSU situācijai un docētāju darba vajadzībām pielāgoti. Šādu pieeju un satura kvalitāti palīdz uzturēt Pedagoģiskās izaugsmes centra kolēģi, kuri RSU iekšējā sadarbībā iegūto pieredzi un izpratni par studiju procesa dažādajiem aspektiem, integrē viņu izstrādātajā tālākizglītības saturā. Katras mācības tiek konstruētas caur diviem skatpunktiem: docētājs, kurš veido mācību satura dizainu un studējošais, kurš tādējādi gūst mācīšanās pieredzi un sasniedz studiju rezultātus. 

Neatņemams un izšķiroši būtisks komponents, kas ļauj docētājiem gūt nozīmīgu mācīšanās pieredzi, ir droša vide jautājumiem, diskusijām, pieredzes apmaiņai, treniņam, eksperimentiem un kļūdām praktiskajās mācībās, izmēģinot dažādus rīkus un metodes. Pedagoģiskās izaugsmes centra ciešā sadarbība ar Studējošo pašpārvaldi ļauj apzināt studējošo skatījumu, izjūtas un gaidas, šādā drošā vidē ienesot mācībās tik būtisko studējošo perspektīvu un kopā ar docētājiem modelējot labākos mācību risinājumus. 

Docētāju tālākizglītības mācību saturu īsteno: 

  • Pedagoģiskās izaugsmes centra kolēģi – kuriem ir kompetence pedagoģijā, ilggadēja pieredze RSU studiju procesa nodrošināšanā gan administratīvi, gan akadēmiski un nerimstoša vēlme pētīt un izmēģināt jaunus inovatīvus risinājumus augstākajā izglītībā; 
  • RSU kolēģi – dažādu nozaru profesionāļi un docētāji, kuri paši meklē jaunus pedagoģiskus risinājumus, izstrādā pētījumus par savu pedagoģisko darbību, kā arī labprāt ar saviem atklājumiem un pieredzi dalās ar kolēģiem; 
  • ārvalstu kolēģi – zinoši un pieredzes bagāti profesionāļi no dažādām ar augstāko izglītību saistītām institūcijām, kuri bagātina RSU studiju procesu ar starptautiskās prakses dimensiju un iedvesmo docētājus jaunām idejām un sadarbībai; 
  • nozares profesionāļi – dažādu nozaru darba vidi pārzinoši eksperti, kas daloties savās zināšanās un profesionālās pieredzes stāstos palīdz docētājiem studiju procesu padarīt autentiskāku un studējošos tuvināt izvēlētajām profesijām; 
  • studējošie – inovatīva pieeja ir iesaistīt studējošos docētāju tālākizglītības satura plānošanā, izstrādē un aktivitāšu vadīšanā, lai atklātu studējošo redzējumu un stiprinātu konstruktīvu dialogu ar docētājiem. 

Nodaļa ne vien nodrošina kvalitatīvu mācību saturu, bet arī ikdienā īsteno pilnu mācību organizēšanas un arī hospitēšanas pārvaldības servisu, lai docētājiem pilnveides iespējas būtu ērti pieejamas un pašiem viegli saturiski un skaitliski pārskatāma arī savas dalības intensitāte. 

Mācību satura plānošana 

Inovatīvas docētāju pedagoģiskās pilnveides īstenošanai, nepārtraukti tiek apzinātas jaunākās starptautiskās augstākās izglītības tendences, izvēlētas atbilstošas mācīšanās organizācijas formas un interaktīvas metodes. Tādējādi piedāvājot docētājiem idejas un ļaujot pašiem iesaistīties dažādās mācīšanās pieredzēs, kas vedina domāt par veidiem, kā inovēt studējošo mācības. 

Docētāju tālākizglītības nodaļas organizētās mācības labprāt apmeklē arī vispārējā personāla pārstāvji, kas veicina kopējo kompetenci akadēmiskajā vidē. 

Ik semestri dažāda satura un apjoma tālākizglītības mācības ~ 170 akadēmisko stundu apjomā, aptver šādus tematiskos blokus: 

  • pedagoģija (studentcentrēta mācīšanās un mācīšana augstskolā  un izglītības vadība); 
  • tehnoloģiju bagātināta mācīšanās un mācīšana (e-studiju vide, izglītības tehnoloģijas, digitālā transformācija, mākslīgais intelekts u.c.); 
  • pētniecība (metodoloģija, zinātniskās literatūras analīze, zinātnes komunikācija, studējošo pētniecības atbalstīšana u.c.);  
  • caurviju prasmes (akadēmiskā ētika, akadēmiskā godīguma kultūras stiprināšana, prasmes komunicēt, sadarboties, vadīt un ieviest inovācijas, domāt un strādāt starpdisciplināri, pētnieciski un datos balstīti u.c.). 

docetaju-talakizglitiba-01.jpg

Hospitēšana 

Docētāju tālākizglītības nozīmīgs komponents ir arī hospitēšana jeb koleģiāla savstarpējā mācīšanās. Šajā procesā docētāji neierobežotā apjomā var doties starpdisciplinārās pieredzes apmaiņas vizītēs pie savas un citu struktūrvienību  kolēģiem visā universitātē, lai veiktu strukturētu novērošanu. Šī ir ļoti vērtīga un atbalstoša kompetences pilnveides forma, lai mācītos no saviem kolēģiem un sniegtu viņiem atgriezenisko saiti par novērojumiem, smeltos jaunas idejas, salāgotu studiju procesa pēctecību un saturisko plūdumu un gūtu daudzas citas vērtīgas ierosmes.

Docētāju tālākizglītības regulējums 

Docētāju kompetences pilnveide RSU institucionalizēta kā sistēmiski organizēts process, kas tiek īstenots saskaņā ar iekšējiem un ārējiem normatīvajiem aktiem.

Iekšējais regulējums 

Pilns docētāju tālākizglītības cikls dokumentēts 27. procesā "Docētāju pedagoģiskā pilnveide". Tajā secīgi aprakstīti visi mācību plānošanas, komunicēšanas, īstenošanas un arī pārvaldības posmi, kas docētājam sniedz skaidrību par norisi un procesā iestrādātajiem nosacījumiem. 

PIC īsteno mācību apmeklējuma monitoringu visas universitātes līmenī, savukārt, dekāni un akadēmisko struktūrvienību vadītāji rosina docētājus papildināt savas zināšanas un prasmes ikdienā organizējot darbu. Katram docētājam Pedagoģiskās izaugsmes centra organizēto mācību apmeklējuma dinamisks pārskats ir pieejams Akadēmiskajā portālā. 

Ārējais regulējums 

Akadēmiskā personāla profesionālā pilnveide reglamentēta 569. Ministru kabineta “Noteikumos par pedagogiem nepieciešamo izglītību un profesionālo kvalifikāciju un pedagogu profesionālās kompetences pilnveides kārtību”. Tajos noteikts, ka līdz ievēlēšanas termiņa beigām akadēmiskā personāla pārstāvim jāīsteno profesionālā pilnveide 160 akadēmisko stundu apjomā.