Disfāgija pieaugušajiem un bērniem (REK_044)
Īsumā par studiju kursu
Mērķis
Iegūt kvalitatīvas pamata zināšanas par normālas rīšanas fizioloģiju, rīšanas traucējumu fizioloģiju, etioloģiju un klīniskajām izpausmēm. Iegūt uz pierādījumiem balstītas teorētiskas zināšanas un praktiskas iemaņas rīšanas traucējumu (disfāgijas) diagnostikas iespējās, terapijas mērķu un taktikas izvirzīšanā (balstoties daudzpusīgā disfāgijas novērtēšanā un izmantojot SFK principus) bērniem un pieaugušajiem.
Priekšzināšanas
Anatomija, normālā fizioloģija.
Rezultāti
Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti:
• spēc izklāstīt normālas rīšanas fizioloģijas norisi pieaugušajiem / zīšanas un rīšanas fizioloģiju bērniem;
• spēs izklāstīt rīšanas traucējumu etioloģiju un patoģenēzi pieaugušajiem un bērniem;
• varēs nosaukt disfāgijas klasifikācijas veidus;
• spēs izklāstīt un orientēsies rīšanas traucējumu izzināšanas iespējās pieaugušajiem un bērniem;
• spēs aprakstīt disfāgijas klīniskās izpausmes, komplikācijas un funkcionēšanas ierobežojumus (izmantojot SFK rāmi) pieaugušajiem un bērniem;
• spēs izskaidrot, analizēt un piemērot atbilstošas terapijas taktikas.
Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti:
• spēs veikt disfāgijas klīnisko pazīmju izvērtēšanu pieaugušajiem un bērniem;
• spēs novērtēt rīšanas traucējumus, izmantojot dažādas novērtēšanas metodes pieaugušajiem;
• spēs novērtēt zīšanas un rīšanas traucējumus, izmantojot dažādas novērtēšanas metodes bērniem;
• spēs novērtēt mutes dobuma strukturas un veikt motorās darbības novērtēšanu. Veikt jušanas novērtēšanu mutes dobumā, rīšanas refleksu novērtēšanu;
• spēs izvirzīt izvērtēšanā un SFK balstītus terapijas mērķus pieaugušajiem un bērniem;
• spēs plānot terapiju disfāgijas gadījumā pieaugušajiem un bērniem.
Veiksmīgas studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs teorētiski skaidrot un praktiski izmantot iegūtās zināšanas par normālu rīšanas procesu, disfāgiju un, pielietojot prasmes, novērtēt, plānot un veikt rīšanas traucējumu terapiju pieaugušajiem un bērniem audiologopēda kompetences robežās.
Plānojums
Studiju programma | Studiju semestris | Programmas līmenis | Studiju kursa kategorija | Docētāji | Grafiks |
---|---|---|---|---|---|
Audiologopēdija, RFA | 7 | Bakalaurs | Obligāts | Ilze Blūmentāle, Līga Gribuste, Līga Savicka, Tatjana Cvetkova |