Pārlekt uz galveno saturu

Īsumā par studiju kursu

Struktūrvienība: Rehabilitācijas katedra
Kredītpunkti / ECTS:2 / 3
Kursa vadītājs:Andra Vabale
Studiju tips:Pilna laika
Līmenis:1. cikla (Bakalaura)
Mērķauditorija:Medicīnas pakalpojumi
Valoda:Latviešu
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe

Mērķis

Iegūt logopēdijas zinātnes nozarei un audiologopēda profesijai nepieciešamās zināšanas par specifiskiem mācīšanās traucējumiem (disleksiju un disgrafiju). Ieskats disleksijas pētniecības vēsturē. Jaunākie pētījumi ģenētikā, neirofizioloģijā, neiropsiholoģijā un to saikne ar specifiskiem mācīšanās traucējumiem. Skaidrot disleksijas/disgrafijas cēloņus, agrīnās riska pazīmes un saistību ar runas un valodas traucējumiem bērnībā. Izmantojot pētījumos balstītu pieeju, prast novērtēt lasīšanas/ rakstīšanas attīstību un identificēt traucējuma pazīmes bērniem un pusaudžiem. Analizēt informāciju un integrēt novērtēšanas rezultātus, plānot korekcijas/ kompensācijas virzienus un izvēlēties atbilstošākās terapijas tehnikas, respektējot personas funkcionālās iespējas. Realizēt zinātniski pētniecisko darbību studiju kursa ietvaros.

Priekšzināšanas

Pedagoģija, psiholoģija, logopēdija, fizioloģija.

Rezultāti

Zināšanas

Studiju kursa apguves rezultātā studenti:
- iegūs zināšanas un izpratni par specifisku mācīšanās traucējumu (disleksijas/disgrafijas) būtību;
- iegūs izpratni par jaunākiem pētījumiem ģenētikā, neirofizioloģijā, neiropsiholoģijā un to saikni ar specifiskiem mācīšanās traucējumiem;
- izpratīs un spēs formulēt specifisku mācīšanās traucējumu (disleksijas, disgrafijas) cēloņus, riska pazīmes un to saikni ar runas un valodas traucējumiem un audiologopēda uzdevumiem diagnostikā un terapijā;
- analizēs iegūto informāciju un izvēlēsies atbilstošas pētījumos balstītas metodes traucējumu novērtēšanā;
- spēs noteikt korekcijas virzienus un izvēlēsies atbilstošās korekcijas/ kompensācijas tehnikas atbilstoši personas funkcionālajām iespējām.

Prasmes

Studiju kursa apguves rezultātā students:
- pratīs skaidrot tipisku lasītprasmes/rakstītprasmes apguvi dažādos vecumposmos;
- spēs parādīt uz pierādījumiem balstītu pieeju mācīšanās traucējumu (disleksijas/disgrafijas) diagnostikā;
- analizēs un integrēs novērtēšanas rezultātus un citu nozīmīgu informāciju, lai izvirzītu iejaukšanās/terapijas mērķus;
- mācēs plānot un pielietot audiologopēda praksē dažādas uz pierādījumiem balstītas terapijas metodikas/tehnikas, lietojot nepieciešamos materiālus un tehnoloģiskus risinājums klātienē un telemedicīnas platformās attālināti.

Kompetences

Studiju kursa apguves rezultātā studenti:
- spēs praktiski izmantot iegūtās zināšanas par specifiskiem mācīšanās traucējumiem (disgrafiju un disleksiju), novērtējot lasīšanas /rakstīšanas apguves traucējumu riskus un traucējumu pazīmes;
- spēs analizēt informāciju, plānot uz pierādījumiem balstītus terapijas virzienus lasīšanas/rakstīšanas prasmju pilnveidošanā;
- spēs izvēlēsies atbilstošas terapijas metodikas/tehnikas un tehnoloģiskos risinājumus, respektējot personas funkcionālās iespējas,
- veiks lasītprasmes/rakstītprasmes monitoringu, izvērtēs sasniegtos rezultātus, veicot audiologopēda darbu individuāli vai komandā.

Plānojums

Plānošanas periods:2024. gada rudens semestris
Studiju programmaStudiju semestrisProgrammas līmenisStudiju kursa kategorijaDocētājiGrafiks
Audiologopēdija, RFA5BakalaursObligātsAndra Vabale