Propedeitika (ISK_034)
Īsumā par studiju kursu
Mērķis
Kursa mērķis ir sniegt studentiem zināšanas un prasmes, lai studējošie spētu pastāvīgi novērtēt pacienta stāvokli un raksturot galvenās klīniskās problēmas.
Priekšzināšanas
Priekšzināšanas normālajā anatomijā un histoloģijā, normālajā fizioloģijā un bioķīmijā, medicīnas fizikas pamatos, kā arī bioloģijas un ģenētikas pamatos.
Rezultāti
Nosaukt subjektīvās izmeklēšanas daļas un biežākās pacienta sūdzības raksturojošos parametrus.
Nosaukt pacienta vispārējo stāvokli (samaņu, barojumu) raksturojošās pazīmes, biežākās ādas izmaiņas.
Raksturot orgānu savstarpējo novietojumu attiecībā pret ķermeņa virsmu.
Nosaukt un aprakstīt biežākās plaušu, sirds-asinsvadu, gremošanas, izvadorgānu un asinsrades problēmu pazīmes.
Nosaukt kritiskās sirdsdarbības, elpošanas un nieru funkcijas rādītāju vērtības.
Raksturot slodzes un funkcionālo testu pamatprincipus.
Nosaukt biežākos endokrīno orgānu funkcijas traucējumus, tos raksturojošās hormonu līmeņa pārmaiņas, un šo pārmaiņu biežākās pazīmes.
Nosaukt glikozes vielmaiņas rādītājus un normas vērtības.
Nosaukt biežāk izmantotās asiņu klīniskā un bioķīmiskā sastāva analīzes. Raksturot māsu profesijas standartu, funkcijas un lomas.
Raksturot slimnieka aprūpes plāna sastādīšanas principus un nozīmi.
Prast iztaujāt slimnieku par viņa(-s) sūdzībām un anamnēzi.
Prast novērtēt slimnieka samaņas pakāpi, orientāciju, barojumu, šķidruma balansu, ādas un gļotādu pārmaiņas.
Prast veikt plaušu, sirds-asinsvadu, gremošanas, izvadorgānu, endokrīno un asinsrades sistēmu pamata izmeklēšanu, noteikt orgānu robežas.
Prast veikt muskuļu un locītavu pārbaudi.
Prast veikt 12 novadījumu EKG pierakstu un novērtēt tā pamat-rezultātus (ritma veids, sirdsdarbības frekvence).
Prast pielietot Maslova vajadzību piramīdu prioritāro problēmu formulēšanai un aprūpes plāna sastādīšanai.
Patstāvīgi iztaujājot pacientu formulēt pacienta problēmas (māsu diagnozes).
Pārbaudīt formulētās problēmas, veicot slimnieka objektīvo izmeklēšanu pa orgānu sistēmām – plaušu, kardiovaskulārā, gremošanas, izvadorgānu un asinsrades.
Novērtējot biežākos klīniskos izmeklējumus – elektrokardiogrāfiju, spirometriju, asins un bioķīmiskās analīzes, apkopot iegūtos rezultātus slimību sindromos.
Sastādīt slimnieka aprūpes plānu un izvirzīt problēmu risināšanas mērķus. Prast novērtēt biežāko saslimšanu pazīmes un komplikācijas.
Plānojums
Studiju programma | Studiju semestris | Programmas līmenis | Studiju kursa kategorija | Docētāji | Grafiks |
---|---|---|---|---|---|
Māszinības, MZFz | 2 | Bakalaurs | Obligāts | Larisa Umnova, Olga Oblate, Elina Eihlere, Līga Ēriksone, Krista Ošeniece, Aleksejs Safonovs | |
Māszinības, LFMZFbz | 2 | Bakalaurs | Obligāts | Larisa Umnova, Olga Oblate, Elina Eihlere, Līga Ēriksone, Krista Ošeniece, Aleksejs Safonovs |
Studiju programma | Studiju semestris | Programmas līmenis | Studiju kursa kategorija | Docētāji | Grafiks |
---|---|---|---|---|---|
Māszinības, LFMZFb | 2 | Bakalaurs | Obligāts | Larisa Umnova, Vladimirs Morozovs, Nataļja Tormane, Inese Budzila, Diāna Pētersone, Kārlis Klētnieks, Gundega Āmara | |
Māszinības, MZF | 2 | Bakalaurs | Obligāts | Larisa Umnova, Vladimirs Morozovs, Nataļja Tormane, Inese Budzila, Diāna Pētersone, Kārlis Klētnieks, Gundega Āmara | |
Vecmāte, MZFVb | 2 | Bakalaurs | Obligāts | Larisa Umnova, Vladimirs Morozovs, Nataļja Tormane, Inese Budzila, Diāna Pētersone, Kārlis Klētnieks, Gundega Āmara |