Pārlekt uz galveno saturu
Jubilejas

11. oktobrī Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) Medicīnas izglītības tehnoloģiju centrā (MITC) noritēja Pedagoģiskās izaugsmes centra (PIC) 10 gadu jubilejas pasākums. RSU vadības un kolēģu apsveikumiem mijoties ar apskatu par PIC paveikto un nākotnes iecerēm, kā arī ar starptautisko sadarbības partneru uzrunām, klātesošie pavadīja izziņas bagātu pēcpusdienu.

RSU rektors prof. Aigars Pētersons izteica pateicību prof. Tatjanai Koķei un prof. Jānim Gardovskim par PIC izveides ideju, kā arī PIC direktorei un izveidotājai asoc. prof. Norai Jansonei-Ratinikai par izcilu darbu 10 gadu garumā.

“Pa šiem gadiem paveikts ļoti daudz – PIC ir viens no kompetences centriem RSU un ir veicinājis augstskolas starptautiskās dimensijas attīstību, digitalizāciju, studiju un pētniecības kvalitāti.

Mēs labprāt dalāmies ar PIC uzkrātajām zināšanām un pieredzi par mācīšanu un mācīšanos augstākajā izglītībā ar citām augstskolām, ārstniecības iestādēm, ministrijām. Esam atvērti industrijai un sabiedrībai kopumā,” uzsvēra rektors.

Bijusī RSU studiju prorektore, PIC patronese un RSU padomes locekle prof. T. Koķe savā uzrunā norādīja uz PIC un RSU kopīgajiem sasniegumiem:

”PIC bija pirmais Latvijā, kas izveidoja mākslīgā intelekta izmantošanas vadlīnijas, bijām arī vienīgā augstskola, kas pandēmijas pirmajā dienā nepārtrauca studijas, jo mums bija tam vajadzīgie resursi, esam arī pirmrindnieki ārvalstu docētāju piesaistē”.

Prof. T. Koķe aicināja domāt arī par nākotnes izaicinājumiem, uzsverot mākslīgā intelekta radītās iespējas mācīšanas un mācīšanās procesam, kā arī nepieciešamību būt moderniem un elastīgiem, izstrādājot un īstenojot uz darba tirgu orientētas mikrokvalifikāciju programmas.

“Tas ir misijas darbs,” komandas darbu PIC un RSU izaugsmē raksturoja N. Jansone-Ratinika. “Šāds augstu kvalitāti, intensitāti un radošumu prasošs darbs man nebūtu vienai pa spēkam, tāpēc saku milzīgu paldies manai komandai – man ir privilēģija strādāt kopā ar talantīgiem cilvēkiem, kuri ne tikai nav mudināmi strādāt, bet viņiem ir jāspēj turēt līdzi. PIC devīze – mācīties, lai mācētu (iz)prast – mums bija jāizdzīvo katrā dienā un darbā. Lai veicinātu RSU docētājus izprast un prast, mums pašiem jāmācās vismaz četrkārši.

Mūsu būtība ir iedrošināt, palīdzēt soli pa solim īstenot ieceres, radīt drošu vidi jautājumiem un kļūdām, no kurām varam mācīties.”

PIC kolēģi jubilejas viesiem – RSU docētajiem – bija sagatavojuši arī vairākas dāvanas. N. Jansone-Ratinika iepazīstināja ar PIC jaunizveidotajiem rīkiem, kuri pieejami PIC mājaslapā:

  • studentcentrētas mācīšanās un mācīšanas pieejas glosārijsizveidots, lai veicinātu kopīgu izpratni par izglītības terminoloģiju RSU, balstoties mūsdienīgos un starptautiski atzītos skaidrojumos. Glosārijā ir iekļauti jēdzieni, kas atbalsta studentcentrētu studiju īstenošanu un skaidro RSU ikdienas pedagoģiskā darba būtiskākos aspektus. Terminoloģija ir sakārtota deviņos līmeņos, aptverot mācīšanās un mācīšanas teorijas,  stratēģijas, studiju veidu un formas, kā arī metodes un paņēmienus;
  • studiju organizācijas formu izvēles instrumentssniegs padomu docētājam, vadoties pēc viņa atbildēm uz astoņiem jautājumiem, kuru no sešām mācīšanās norises formām labāk izvēlēties: klātieni vai tiešsaisti, sinhronu vai asinhronu un kombinētu vai hibrīdo.

Pasākumā klātesošajiem bija iespēja dzirdēt arī vairāku starptautisku sadarbības partneru priekšlasījumus. Eiropas Universitāšu asociācijas direktora vietniece augstākās izglītības jomā Terēze Žana (Thérèse Zhang) iepazīstināja ar aktuālajām tendencēm mācīšanās un mācīšanas jomā augstākajā izglītībā Eiropā. Tajās akcentēts, ka studējošo dažādība arvien pieaug, tāpēc augstskolām pastiprināti jādomā par dažādiem mācīšanās risinājumiem un prioritātei jābūt studiju procesa kvalitātei, ko tieši ietekmē docētāju pedagoģiskā kompetence.

Stambulas Koča Universitātes (Koç University) Mācīšanās un mācīšanas centra direktore Zuhala Zeibekolu (Zuhal Zeybekoğlu) sniedza vēsturisku ieskatu mācīšanās un mācīšanas centru izveidē pasaules augstskolās jau kopš 1962. gada, to funkcijām un jaunajiem uzdevumiem darbībā – piemēram, akcentam uz mūžizglītību un mākslīgā intelekta lomas pieaugumu. Par inovācijām medicīnas pedagoģijā stāstīja Skotijas Dandī Universitātes Medicīnas skolas (The University of Dundee School of Medicine) prof. Elija Hotersola (Ellie Hothersall), kā arī profesors bioloģijā un biotehnoloģijās Andis Klegeris no Kanādas Britu Kolumbijas universitātes.

Ar savu pieredzi sadarbībā ar PIC, ieguvumiem un ietekmi uz docētāja darbu dalījās RSU docente un vadošā pētniece, Sporta un uztura izpētes laboratorijas eksperte Dace Reihmane un RSU Sociālo zinātņu fakultātes prodekāne, viena no pieprasītākajām PIC mācību vadītājām Līga Ozoliņa.

PIC ir dibināts 2014. gadā ar nolūku izveidot kontaktpunktu, kas sistēmiski nodrošinātu docētāju pedagoģisko pilnveidi. Pienākumu perimetram dabiski paplašinoties, 2018. gadā PIC tika deleģēta funkciju triāde – docētāju tālākizglītība, studiju procesa kvalitātes analīze un pilnveide, un atbalsts pedagoģisko inovāciju radīšanā.

Gadu gaitā caur aktīvo, atvērto un atbalstošo attieksmi PIC ir iemantojis uzticību docētāju vidū: PIC darbības sākumā aktīvākie dalībnieki apmeklēja piecas mācības gadā, taču pašreiz to skaits sasniedz jau 17.

PIC ir izveidojis ilgtermiņa sadarbību ar vairāk nekā 30 partneriem Latvijā un turpat 40 starptautiskajiem partneriem. Organizētajās mācībās papildus PIC kolēģiem pieaicināti arī 54 vieslektori no 17 valstīm. 10 gados sadarbībā ar RSU fakultātēm izveidotas 14 jaunas studiju programmas un novadītas 27 akreditācijas procedūras. PIC mācīšanās un mācīšanas eksperti izstrādājuši  vairāk kā 55 atbalsta materiālus docētājiem un Borisa un Ināras Teterevu fonda mērķstipendijas ietvaros palīdzējuši RSU docētājiem modernizēti vairāk nekā 100 studiju kursus.

2019. gadā PIC izveidotā Latvijā unikālā Jauno docētāju skola jau sesto gadu darbojas kā spēcīga RSU jauno mācībspēku kalve un guvusi atzinību arī starptautiskā mērogā.

PIC pazīst arī Eiropā – tas aktīvi pārstāv RSU Eiropas universitāšu asociācijā un veido plašu sadarbības tīklu ar Eiropas un pasaules universitātēm.

PIC kolēģi darbojas arī zinātnē – mūsu docētāju pedagoģiskā pētniecība ir pacelta citā līmenī un varam lepoties paši ar savu RSU Zinātnes nedēļas konferenci University Learning & Teaching.

PIC komanda pašu rokām izveidojusi skaistu atskatu uz darba pieredzi izdevumā Rīgas Stradiņa universitātes Pedagoģiskās izaugsmes centra 10 jubilejas šķirkļi, kas pieejams arī tiešsaistē.

PIC kolēģi vienmēr ir atvērti jaunām idejām un ar prieku turpinās sadarboties ar aktīvajiem un inovatīvajiem RSU docētājiem. Direktore asoc. prof. Jansone-Ratinika nākotnes perspektīvu iezīmē šādi:

“Centrā vienmēr būs rosīgi, būs degsme un būs daudz sabiedroto, jo kopdarba rezultāts nes ne vien gandarījumu, bet ir arī praktiski lietojams un studējošo augsti novērtēts!”