Skip to main content

Uzturs sportā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:08.07.2024 10:50:38
Par studiju kursu
Kursa kods:LSPA_323LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Sporta zinātneMērķauditorija:Rehabilitācija; Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Signe Rinkule
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmija
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:LSPA, Brīvības gatve 333, Rīga, LV-1006
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Bakalaura līmeņa zināšanas cilvēka anatomijā, normālajā un patoloģiskajā fizioloģijā, bioķīmijā, pamazināšanas uzturmācībā.
Mērķis:
Apgūt zināšanas par sportistu uzturu, veidot izpratni par pareizā uztura izvēli pie dažādām sportiskajām/fiziskām aktivitātēm un to ietekmējošiem faktoriem. Apgūt zināšanas par ēdienkartes izveidošanu dažāda ranga un vecuma/dzimuma sportistiem, uztura bagātinātāju droša lietošana sportā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ievads studiju kursā. Sportistu uzturs – novērtēšana un analīze ikdienā.Lekcijas2.00auditorija
2Uzturvielu ķīmiskā uzbūve un tās ietekme uz sportistu, kā arī fiziski aktīvu cilvēku ar funkcionēšanas traucējumiem veselību.Lekcijas2.00auditorija
3Nepieciešamās enerģijas, uzturvielu kombinācijas atkarībā no fiziskās slodzes. Šķidruma uzņemšana.Lekcijas2.00auditorija
4Veselības riska faktoru/veicinošu faktori saistībā ar uzturu, īpatnības saistītas ar vecumu un dzimumu. Uz pierādījumiem balstīto protokolu pielietošana, vadlīnijas.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Uztura bagātinātāju lietošana sportā. Antidopinga nozīme sportistu uzturā. Ēšanas traucējumi sportā, multiprofesionālā pieeja terapijā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Seminārs – diskusija. Tests.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīga darba uzdevumi: zināšanu nostiprināšana par uztura īpatnībām sportā, arī cilvēkiem ar funkcionēšanas traucējumiem, ēdienkartes pielāgošana atbilstoši fiziskas slodzes veidam, ņemot vērā vecuma/dzimuma grupas, drošu uztura bagātinātāju pielietošanu sportā. Studentiem - patstāvīgi jāizveido un jāizstāv prezentācija par uz pierādījumiem balstītas ēdienkartes pielāgošanu cilvēkiem ar dažādiem veselības stāvokļiem, kas nodarbojas ar sportu/fiziskām aktivitātēm; - jāsagatavojas teorētiskam testam par uztura īpatnībām sportā, arī cilvēkiem ar funkcionēšanas traucējumiem, ēdienkartes pielāgošana atbilstoši fiziskas slodzes veidam, drošu uztura bagātinātāju pielietošanu sportā; - jāgatavojas semināram-diskusijai par uztura īpatnībām pirmssacensību, sacensību, pēcsacensību periodā – dažādu gadījumu analīze.
Vērtēšanas kritēriji:
Gala vērtējumu veido punktu kopums, ko iegūst par izpildītiem uzdevumiem. - Prezentācijas sagatavošana un aizstāvēšana (uz pierādījumiem balstītas ēdienkartes pielāgošanu cilvēkiem ar dažādiem veselības stāvokļiem, kas nodarbojas ar sportu/fiziskām aktivitātēm). Vērtēšanas kritēriji tiek izveidoti un pieņemti ar studentiem diskusijas laikā. - Teorētiskais tests (uztura īpatnībām sportā, arī cilvēkiem ar funkcionēšanas traucējumiem, ēdienkartes pielāgošana atbilstoši fiziskas slodzes veidam, drošu uztura bagātinātāju pielietošanu sportā) - slēgta tipa jautājumi ar atbilžu variantiem. Tests tiek ieskaitīts, ja ir iegūti minimāli 4 punkti. - Seminārs – diskusija (par uztura īpatnībām pirmssacensību, sacensību, pēcsacensību periodā – dažādu gadījumu analīze) Katrā no pārbaudījuma veidiem maksimālais vērtējums ir 10 balles. Studentiem ir iespēja iegūt papildus punktus par aktīvu dalību nodarbībās (diskusijas, oponēšana utt.)
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Aprakstīt uzturvielu ķīmisko uzbūvi un ietekmi uz sportistu veselību; raksturo un salīdzina uzturu pie dažādām fiziskajām/sporta aktivitātēm; zin uztura bagātinātāju ietekmi uz sportiskajiem rezultātiem; apraksta sportista uzturu atkarībā no vecuma, dzimuma, fiziskām īpašībām un citiem saistītiem faktoriem; raksturo ēšanas traucējumu etioloģiju, patoģenēzi un simptomātiku sportā; izprot multiprofesionālo pieeju terapijā sportā.
Prasmes:Analizē uzturu, kā riska faktoru vai veselību veicinošu faktoru; interpretē nepieciešamās enerģijas, uzturvielu kombinācijas atkarībā no fiziskās slodzes; aprēķinā nepieciešamā šķidruma daudzumu atbilstoši vecumam un sporta/fiziskas aktivitātes veidam; pamato pareiza uztura izvēli sportista ēdienkartē pirmssacensību, sacensību, pēcsacensību periodā; aprēķina un sagatavo sporta veidam atbilstošu uzturvielu plānojumu; atšķir uzturvielu nepieciešamību sportistiem dažādās vecuma/dzimuma/veselības stāvokļu grupās.
Kompetences:Izprot dažādu sporta veidu slodzes, nepieciešamo enerģijas daudzumu, ko sniedz uzturs; spēj atrast informāciju par aizliegtajām vielām sportā; pielāgo uztura stratēģiju pie fiziskām/sporta aktivitātēm dažādām vecuma/dzimuma grupām.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Jeukendrup, A., Asker, J., & Gleeson, M. (2019). Sport Nutrition (3rd ed.). Human Kinetics.
2Karpinski, C., & Rosenbloom, C. A. (Eds.). (2017). Sports Nutrition: A Handbook for Professionals (6th ed.). Academy of Nutrition and Dietetics.
Papildu literatūra
1Zariņš, A., Neimane, L., Bodnieks, K., Šantare, D., Šmite, I., Lazdiņa, I., & others. (2021). Uztura mācība (Astotais, pārstrādātais un papildinātais izdevums. ed.). Latvijas Universitāte. Akadēmiskais apgāds.
2Benardot, D. (2020). Advanced Sports Nutrition (Paperback). Human Kinetics.
Citi informācijas avoti
1Sports Nutrition