Skip to main content
Page is available only in Latvian

Docētājiem noderīgi materiāli

Metodiskie materiāli

Pedagoģiskās izaugsmes centra eksperti izstrādājuši plašu metodisko materiālu klāstu, kas atbalsta docētājus studiju procesa plānošanā, vadīšanā un novērtēšanā kā arī pielāgošanā augstākās izglītības attīstības tendencēm. Apkopotās vadlīnijas, rokasgrāmatas, infografikas un mācību video izstrādājuši gan iekšēji, gan ārēji izglītības eksperti, piedāvājot praktiskus risinājumus docētāja darbam. Metodisko materiālu mērķis ir atbalstīt docētājus augstas kvalitātes izglītības nodrošināšanā, un veicināt studējošo iesaisti studiju rezultātu sasniegšanā.

Studiju materiālu repozitorijs

RSU Studiju materiālu repozitorijs ir strukturēta digitālu mācību materiālu glabāšanas bāze, kurā Pedagoģiskās izaugsmes centrs ievieto izstrādātos docētāju atbalsta materiālus. To sastāvā ir gan daudzveidīgas vadlīnijas, rokasgrāmatas, infografikas, gan mācību video un saites uz studiju kursiem.

Docētājiem aktuālais saturs pieejams kategorijā Atbalsta materiāli docētājiem, kur izdalītas vairākas materiālu kolekcijas:

  • akadēmiskais godīgums,
  • digitālu studiju materiālu veidošana,
  • mācīšanās un mācīšana,
  • studiju kursa dizains,
  • vērtēšana.

Rīgas Stradiņa universitātes studiju materiālu repozitorijs

Atbalsts kombinētam studiju procesam

Pedagoģiskās izaugsmes centra izstrādāts e-studiju kurss Atbalsts kombinētam studiju procesam, kurā pieejami materiāli par šādiem tematiem:

  • hibrīdnodarbību organizēšana,
  • attālinātu studiju organizēšana,
  • e-studiju kursa veidošana,
  • tiešsaistes lekciju un nodarbību īstenošana,
  • attālinātu pārbaudījumu organizēšana,
  • atgriezeniskās saites nodrošināšana,
  • docētāju pieredzes stāsti.

Atbalsts kombinētam studiju procesam

Studiju kursu studiju rezultātu izstrāde un studiju kursu aprakstu izstrāde

Studiju kursu apraksti parāda jebkuras studiju programmas būtību un saturu. RSU tiecas palīdzēt gan docētājiem, gan studējošajiem izmanto kursa aprakstu kā savu ceļa karti studiju kursa apguvē.

Studiju kursu aprakstu pārraudzību RSU veic Studiju departamenta Studiju administrēšanas nodaļa.

Studiju kursu studiju rezultātu izstrāde un studiju kursu aprakstu izstrāde 

AIKA ieteikumi studiju kursu aprakstu atbilstībai Augstskolu likuma 56.1 panta otrās daļas prasībām

Studentcentrētas mācīšanās un mācīšanas pieejas glosārijs

Glosārijs balstīts studentcentrētā mācīšanās un mācīšanas pieejā, iekļaujot jēdzienus, kas atbalsta studentcentrētu studiju īstenošanu un skaidro RSU ikdienas pedagoģiskā darba būtiskākos aspektus. Glosārija mērķis ir veidot mācīšanās un mācīšanas terminoloģijas izpratnes pamatu un sekmēt vienota pedagoģijas valodas lietojuma veidošanos Rīgas Stradiņa universitātē.

Mākslīgais intelekts augstākajā izglītībā

Mākslīgais intelekts ir kļuvis par neatņemamu sociālās un arī izglītības vides sastāvdaļu, īpaši kopš ģeneratīvā intelekta pārtapšanas par plaši pieejamu rīku ikvienam, kuram ir piekļuve internetam. RSU Pedagoģiskās izaugsmes centra eksperti izstrādājuši mākslīgā intelekta vadlīnijas*, kurās raksturota pieeja mākslīgā intelekta lietošanai studiju procesā, balstoties izglītības pētnieku paustajās nostādnēs, pasaulē vadošo universitāšu praksē un RSU pedagoģiskajā praksē.

Materiāls pieejams sadaļā www.rsu.lv/maksligais-intelekts-augstakaja-izglitiba

Mākslīgais intelekts un akadēmiskais godīgums. Darba lapa docētāja refleksijai

Refleksijas darba lapa Mākslīgais intelekts un akadēmiskais godīgums adaptēta, lai veicinātu pārdomātu un ētisku pieeju mākslīgā intelekta (MI) izmantošanai studiju procesā. Darba lapā apkopoti dažādi MI izmantošanas scenāriji, kur docētājs var izvērtēt kad un kā ChatGPT izmantošana var būt pieņemama vai nepieņemama dažādos mācību kontekstos. Šī darba lapa palīdz izprast, kā MI var kalpot par vērtīgu palīgrīku, vienlaikus saglabājot akadēmiskā godīguma un studiju kvalitātes standartus.

Skatīt darba lapu

Studiju organizācijas formu izvēles instruments

Studiju organizācijas formas aptver mācīšanās un mācīšanas sadarbības iespējas, kas var norisināties klātienē vai tiešsaistē, sinhroni (visiem darbojoties kopā – vienā vietā un laikā) vai asinhroni (katram darbojoties savā vietā, laikā un tempā). Sinhronu un asinhronu, klātienes un tiešsaistes mācīšanās aktivitāšu apvienošanu vienā studiju kursā sauc par kombinētu mācīšanos. Lai atvieglotu studiju organizācijas formu izvēli studiju kursam, piedāvājam instrumentu, kuru varat izpētīt un rezultātā iegūt savam studiju kursam ieteicamās studiju organizācijas formas.

Plašāk par studiju formu izvēles instrumentu

Akadēmiskais godīgums

Atbalsta materiāls ir izveidots, lai veicinātu docētāju un studējošo izpratni par akadēmiskā godīguma problēmgadījumu risināšanu. Tas ir pielāgojams un izmantojams dažādos veidos un situācijās.

Akadēmiskais godīgums: GADĪJUMU METODE izmantošanai studējošo un docētāju grupā (rsu.lv)

Pedagoģiskās izaugsmes centrā tiek piedāvātas arī konsultācijas par interaktīva e-studiju satura izstrādi un administrēšanu.

 

Digitāli rīki studiju procesa organizēšanai

Digitāli rīki ir noderīgi studijās, lai veicinātu studējošo iesaisti, aktīvu un pašvadītu macīšanos gan tiešsaistes, gan klātienes studijās. Apkopotie rīki pēc to noderīguma iedalāmi trīs grupās:

  • rīki, kas veicina studējošo sadarbību grupu darbos un diskusijās, mudinot uz līdzdalību un refleksiju par savām zināšanām,
  • rīki, kas atbalsta studējošo pašvadītu mācīšanos, ļaujot organizēt un pārbaudīt savas zināšanas,
  • vizuālo materiālu veidošanas rīki, kas stiprina radošumu studiju darbu izstrādē.

Digitāli rīki balsošanas aktivitātēm

mentimeter.png

Mentimeter

Prezentāciju veidošanas rīks, kas izmantojams gan sinhronām, gan asinhronām studijām tiešsaistē. Atšķirībā no Microsoft PowerPoint vai Google Slides prezentācijām, Mentimeter rīks piedāvā docētājam iespēju sadarboties ar studējošajiem tiešsaistes nodarbības laikā. Mentimetr apvieno viktorīnu, aptauju un vārdu mākoņu veidošanas rīkus, sniedzot studējošajiem iespēju nodarbības laikā balsot, izteikt savas domas, atbildēt uz jautājumiem, bet docētājam uzzināt studējošo domas, pieredzi, apkopot idejas un aktualizēt nozīmīgākos tēmas aspektus. Šāds aktīvs un iesaistoš studiju process veiksmīgāk noturēs studējošo uzmanību un palīdzēs viņiem mācīties, reflektējot par savām zināšanām un pieredzi.

slido-logo-vector.jpg

Slido.com

Interaktīva platforma, kas veicina studējošo aktīvu iesaistīšanos, izmantojot reāllaika aptaujas, viktorīnas un jautājumu un atbilžu sesijas. Šādu interaktīvu rīku lietošana veicina studējošo iesaisti, palīdz novērtēt izpratnes veidošanos un stiprina sadarbību starp studējošajiem un docētāju. Rīka funkcionalitāte tiek ierobežota bezmaksas versijā, tomēr arī ar šādu licenci pamata līmenī Sli.do ir izmantojams lekciju laikā.

quizizz.jpg

Quizizz

Interaktīva platforma, kas piedāvā interaktīvu prezentāciju veidošanu ar mērķi veicināt aktīvu mācīšanos lekciju laikā. Platformā docētāji var ne tikai izveidot studējošo uzmanību aktivizējošus slaidus, kuros tiek uzdoti jautājumi, lūgts aktualizēt kādu iepriekšējo pieredzi vai atrisināt uzdevumu, bet arī veidot veselas prezentācijas šajā platformā. Maksas versijā pieejama jau esošu prezentāciju ievietošana Quizizz prezentācijā. Iepazīšanās ar studējošo viedokļiem un atbildēm jau lekcijas laikā, palīdzēs docētājam sekot līdzi, kā studējošie mācās, un sniegt tūlītēju atgriezenisko saiti.

zoom.jpg

Zoom Polls

Sinhronām tiešsaistes lekcijām Zoom platformā, lai iegūtu un askētiski apkopotu studējošo viedokli, pieredzi un zināšanas būs viegli izmantot Zoom Polls funkciju. Plaši ir izmantojami dažādi jautājumu tipi (daudzizvēļu jautājumi, atbilstība, ranžēšana, tukšo vietu aizpildīšana, īsas un garas atbildes), turklāt bez ierobežojumiem.

Digitāli rīki attālināta studiju procesa nodrošināšanai

miro.png

Miro

Miro piedāvā tiešsaistes interaktīvo tāfeli, kurā iespējams nodrošināt studējošo grupu darbu un savstarpējo mācīšanos nodarbības laikā. Miro priekšrocība ir tā daudzpusīgā funkcionalitāte un pielietošanas iespējas. Platformu iespējams izmantot gan lai kopīgi strādātu pie idejas, gan lai to vēlāk prezentētu. Dažāda veida rāmji ļaus nodalīt atšķirīgas darba zonas studējošo grupām vai katram mācīšanās uzdevumam. Platforma piedāvā arī daudzas iepriekš izveidotas "rāmju" veidnes, kuras docētājs var pielāgot savam nodarbības plānam un mērķim. Studējošie un docētāji uzdevumu veikšanas laikā var komentēt viens otra saturu, sniedzot atgriezenisko saiti. Darba lapā iespējams ievietot līmlapiņas, tekstus, failus, saites, attēlus un uzdevumu sarakstus, bet pēc tam, rezultātu kopīgot ar līdz pat 100 dalībniekiem.

Vadlīnijas Miro Izglītības institūcijas konta iegūšanai

Īsa pamācība Miro rīka lietošanai

jamboard.png

Jamboard

Jamboard ir Google rīks, kas lietotājiem ļauj radoši kārtot, formatēt un prezentēt informāciju, izmantojot tekstu, attēlus, formas un zīmējumus. Jamboard darbojas kā digitāla tāfele, ļaujot sadarboties klātienē, tiešsaistē, sinhronās un asinhronās mācīšanās situācijās. Vienā Jamboard darba lapā vienlaicīgi var sastrādāties līdz 50 lietotājiem. Rīks veicinās studējošo aktivitāti studiju procesā, ļaujot vizuāli attēlot savas vai grupas pārdomas un idejas. Tāpat docētājiem tiek sniegta iespēja sekot līdzi studējošo darbam un saprast, ko studējošie ir iemācījušies un kādus tēmas aspektus vēl nepieciešams atkārtot.

kialo.png

Kialo

Kialo Edu ir īpaši izstrādāta bezmaksas platforma, kas ļauj docētājiem iesaistīt studējošos pārdomātās diskusijās un debatēs tiešsaistē, sniedzot tām piekļuvi tikai noteiktā studējošo grupā. Docētāji var organizēt studējošos komandās, lai viņi pētītu, plānotu un attīstītu savas idejas grupās. Studējošie var pievienoties diskusijai vai debatēm bez reģistrēšanās. Diskusijas vai debašu laikā studējošie piedāvā savu argumentāciju noteiktajai tēmai (par vai pret), kā arī atbild viens uz otra iesūtītajiem argumentiem vai pievieno jaunas atziņas. Docētājam ir iespēja vadīt diskusiju un sniegt studējošajiem atgriezenisko saiti par viņu idejām, argumentu struktūru vai veiktās izpētes kvalitāti.

Digitāli rīki pašvadītas mācīšanās paņēmienu īstenošanai

brainscape.png

Brainscape

Brainscape ir digitāls rīks zibkartīšu veidošanai, palīdzot nostiprināt zināšanas par konkrētiem faktiem - studējošie vienā kartītes pusē iepazīstas ar jautājumu un, uzklikšķinot uz tās, atklāj atbildi otrā kartītes pusē. Pēc katra jautājuma atbildēšanas studējošajam ir iespēja novērtēt, cik labi viņš / viņs zināja atbildi (augstāks vērtējums nozīmēs, ka tā pati kartīte turpmāk tiks rādīta mazāk, bet zemāks vērtejums - vairāk). Tēmas apguves progress tiek atspoguļots, izmantojot interaktīvu grafiku.

Docētājs var izveidot tēmai vai studiju kursam aktuālu zibkartīšu komplektu, vai arī izmantot kādu no vairāk nekā miljons jau izveidotu komplektu. Tāpat studējošie var tikt aicināt izstrādāt savus kartīšu komplektus ar sev aktuālajiem un svarīgākajiem jautājumiem studiju kursa ietvaros.

Bezmaksas versijā docētājs var izveidot publisku savu studējošo grupu un izstrādāt kartīšu komplektus, kurus varēs izmantot ikviens. Maksas konts nodrošina privātu kartīšu komplektu veidošanu, kā arī iespēju sekot studējošo progresam.

chegg.png

CheggFlashcards

Zibkartīšu veidošanas un dalīšanās rīks, kurā pieejams miljoniem citu studējošo un profesionāļu izveidotu testa jautājumu par visdažādākajām tēmām. Rīks piedāvā izvēlētos jautājumus testa formā, kur katram kartītes jautājumam pieejami vairāki atbilžu varianti. Rīku iespējams izmantot gan pārlūkprogrammā, gan mobilajā lietotnē. Piedāvātās iespējas:

  • Izveidot savu zibkartīšu komplektu,
  • Piekļūt vairāk kā 500 miljoniem jau sagatavotu kartīšu,
  • Sekot saviem rezultātiem,
  • Atlasīt jautājumus, kas sagādā grūtības, atlasot tikai kļūdaini atbildētās kartītes,
  • Sekot savam jautājumu atbildēšanas tempam, apskatot atbildes sniegšanai nepieciešamo laiku rezultātu lapā,
  • Pievienot fotoattēlus jebkurai izveidotajai jautājuma kartītei, lai vizuāli atspoguļotu idejas, notikumus un konceptus.

bookcreator.png

Bookcreator

Bookcreator ir digitālu grāmatu veidošanas rīks ar ļoti plašu funkcionalitāti. Studējošos iespējams pievienot kopīgai studiju kursa "bibliotēkai", izmantojot unikālu kodu, lai docētājs var piekļūt visām studiju kursā izveidotajām grāmatām. Grāmatas izstrāde liek studējošajiem kritiski atlasīt informāciju un orgaanizēt to, plānojot saturu, kā arī pieņemot radošus lēmumus. Studējošie kā grāmatu var izstrādāt gan kursa portfolio, apkopojot apgūto studiju kursa gaitā vai semestra laikā, kā arī izstrādājot apkopojošus informatīvus materiālus par kādu no studiju kursā apskatītām tēmām.

* Pirms studējošie izveido savu pirmo grāmatu, ieteicams iepazīties ar pamācību video, kas raksturo galveno rīka funkcionalitāti.

shorthand.png

Shorthand

Shorthand ir digitāla stāstu veidošanas platforma. Izmantojot dauzdveidīgus vizuālās stāstu veidošanas un organizēšanas paņēmienus. Shorthand ļauj visiem lietotājiem, tostarp tiem, kuriem ir neliela pieredze vizuālu materiālu veidošanā digitālā vidē, izveidot interaktīvus stāstus, kas piemērojami visu veidu ierīcēm, tostarp datoriem, planšetdatoriem un mobilajām ierīcēm. Izveidotais saturs tiks atspoguļots kā viens mājaslapas atvērums, kurā iespējams gan ievietot tekstu, gan interaktīvus objektus, gan grafikus un attēlus. Platformā tiek piedāvāti daudzveidīgi piemēri, kas atspoguļo plašas satura atveidošanas funkcijas.

mindmeister.png

MindMeister

MindMeister ir tiešsaistes domu karšu veidošanas programma, kas darbojas visās populārākajās pārlūkprogrammās. Izveidotās domu kartes tiek automātiski saglabātas un ir pieejamas jebkur, izmantojot interneta savienojumu. Rīks palīdz studējošajiem vizuāli atspoguļot savu domu gaitu un organizēt studiju kursā vai tēmā apgūto saturu. Programmu iespējams lietot kā klātienes, tā attālinātās un hibrīdmācīšanās studiju formās. Pamata lietojumapakā ir iespēja izveidot 3 bezmakasas domu kartes.

Studiju procesā domu kartes var izmantot dažādos nolūkos, atbalstot studējošo pašvadītu mācīšanos:

  • Literatūras analīzei, shematiski attēlojot galvenās atziņas vai, piemēram, katrā grāmatas nodaļā izlasīto, tādējādi veidojot informācijas kopsavilkumu.
  • Apgūtā atspoguļošanai, studējošajiem individuāli vai grupās uzskaitot galvenās tēzes vai terminus, kas studiju kursā apgūti. Apskatot domu kartēs iekļauto informāciju, docētājs varēs spriest, par studējošo gatavību, piemēram, noslēguma pārbaudes darbam.
  • Grupu darbam, lai studējošie kopīgi pētītu un veiktu piezīmes, apkopotu materiālus, par noteiktu tēmu. Domu karte noderēs arī paveiktā prezentēšanai.

Digitāli rīki vizuālu studiju materiālu izstrādei

canva.png

Canva

Tiešsaistes rīks dažādu vizuālo materiālu veidošanai - infografikām, plakātiem, vizītkartēm, video, CV, prezentācijām, u.c. Pieejama bibliotēka ar sagatavēm un dažādiem vizualizācijas elementiem. Rīks piedāvā iespēju vairākiem lietotājiem koplietot un strādāt pie viena projekta.

Pieejams bezmaksas konts ar plašu mediju bibliotēku, iespēju dalīties ar materiāliem ar citiem lietotājiem un 5GB vietu glabāšanai.

infogram.png

Infogram

Ērti izmantojams un ātri apgūstams tiešsaistes rīks infografiku veidošanai. Pieejamas infografiku, plakātu, prezentāciju un atskaišu sagataves, kā arī iespēja izveidot pašam savu materiālu, ievietojot tajā ikonas, attēlus, uzlīmes, GIF failus, video un animācijas no bezmaksas mediju bibliotēkām. Rīkā var augšupielādēt savu Excel failu ar datiem un Infogram to pārveidos viegli uztveramā, krāsainā grafikā.

Rīkam pieejama bezmaksas (Basic) paka, kurā iekļauts ierobežots daudzums sagatavju un iespējams izveidot līdz 10 projektu. Jāņem vērā, ka rīka bezmaksas versijā izveidotie projekti būs pieejami publiski.

piktochart.png

Piktochart

Intuitīvs un ātri apgūstams tiešsaistes rīks infografiku, plakātu, prezentāciju, bukletu un sociālo mediju ziņojumu veidošanai. Rīkā pieejamas sagataves, kas ir vienkārši pielāgojamas savām vajadzībām.

Piktochart piedāvā bezmaksas konta izveidi ar ierobežotu lejupielāžu un sagatavju apjomu. Pieejams maksas plāns ar neierobežota daudzuma vizuālajiem materiāliem, sagatavēm, lejupielādēm, iespēju izmantot savas krāsas un fontus, un saglabāt paša izveidotās sagataves.

visme.jpg

Visme

Tiešsaistes rīks infografiku, prezentāciju, grafiku, video un GIF failu veidošanai. Rīkā pieejama plaša bibliotēka ar sagatavēm dažādiem mediju failiem un iespēja tos ērti rediģēt, pievienot vizuālus efektus un animācijas.

Visme piedāvā reģistrāciju bezmaksas kontam, ar 100 MB vietu glabātuvi, ierobežotu skaitu sagatavju un iespēju lejupielādēt projektus kā JPG failus. Bezmaksas versijā izstradatie projekti būs pieejami publiski.

Ģeneratīvā mākslīgā intelekta risinājumi

Būtiskākās jomas, ko ģeneratīvā intelekta rīki atvieglo mācībspēkiem ir:

  • Studiju procesa plānošana, ģenerējot studiju kursa tematiskos plānus un struktūru, palīdz formulēt sasniedzamos studiju rezultātus u.c.
  • Studiju materiālu un satura radīšana, veidojot konkrētu lekciju un nodarbību saturu un struktūru, balstoties sasniedzamajos studiju rezultātos, prezentāciju, testu un citu studiju materiālu veidošana, balstoties esošos mācību materiālos vai docētāja piedāvātajā tematiskajā raksturojumā.
  • Studiju satura formas un formāta maiņa, pārveidojot pieejamu video saturu par informatīvu tekstu un piedāvājot testa jautājumus par to vai veidojot video no esoša teksta.
  • Automatizēta vērtēšana, kas ļauj docētājam veikt sākotnēju studējošā darba novērtēšanu pirms paša padziļinātas tā izvērtēšanas.

Vispārīgi lietojami terzēšanas roboti

chatgpt.jpg

OpenAI ChatGPT

ChatGPT, kas pazīstams ar funkciju atbildēt uz visdažādākajiem jautājumiem, var simulēt diskusijas, veidot e–pasta vēstuļu melnrakstus, palīdzēt satura un tā struktūras veidošanā un piedāvāt aprakstošu atgriezenisko saiti par jau gatavu tekstu vai saturu. Tā spēja saprast un ģenerēt cilvēkam līdzīgu tekstu padara to par daudzpusīgu rīku dažādiem mērķiem. Maksas versijā iespējams augšupielādēt arī attēlus un lūgt aprakstīt, kas tajos redzams, modificēt tajos detaļas vai izmantot tos kā iedvesmas avotus tekstiem un koda ģenerēšanai, piemēram, piedāvājot mājaslapas dizaina attēlu. ChatGPT 4 modelim var piekļūt arī, izmantojot Microsoft Copilot saskarni, bet tikai Creative vai Precise režīmā. Balanced režīmāMicrosoft Copilot lieto ChatGPT 3.5.

ChatGPT var izmantot, lai atbildētu uz studējošo jautājumiem, rakstot e–pastus, aicinot piedāvāt padomus lekciju un nodarbību plānošanā, testa jautājumu ģenerēšanā par noteiktu saturu, sarežģītu terminu un konceptu skaidrošanā u.c.

microsoft-copilot.png

Microsoft Copilot

MI produktivitātes rīks, kas integrēts Microsoft Office 365 komplektā. Atvieglo satura radīšanu, sākot ar e–pasta vēstuļu veidošanu līdz atskaišu un prezentāciju izveidei. Rīks integrēts Microsoft Office lietojumprogrammās, automatizējot ikdienas uzdevumus un ģenerējot saturu lietotājam nepieciešamajos formātos. Piedāvāt būtisku atbalstu studiju kursa satura veidošanā un administratīvo dokumentu sagatavošanā, piemēram PowerPoint prezen- tāciju izveidē, datu analīzē Excel programmā un satura veidošanā Word programmā.

gemini_logo.png

Gemini

Tērzēšanas tipa ģeneratīvais intelekts ar interneta pārlūkošanas funkciju. Piedāvā precīzas un aktuālas atbildes, balstoties Google plašajos datu resursos. Spēj spriest aktuālo notikumu kontekstā un orientēties plašā tēmu lokā, nodrošinot niansētas atbildes.

Vispārīgi lietojami attēlu ģenerēšanas rīki

dall-e_logo.png

Dall-E

Ģeneratīvā intelekta rīks attēlu veidošanai, pieejams gan kā atsevišķs rīks gan daļa no ChatGPT maksas pakalpojuma. Popularitāti ieguva ar spēju veidot detalizētus un tēlainus attēlus. Tas var pārveidot esošus attēlus ievērojami tēlainākā versijā. Papildus mācību materiālu un prezentāciju ilustrāciju izstrādei, risinājums var palīdzēt pārveidot abstraktus jēdzienu skaidrojumus tēlainos attēlos, kas piešķir konceptam vizuālu jēgu.

midjourney.png

Midjourney

Ģeneratīvā intelekta rīks attēlu izstradei. Koncentrējas uz radoša vizuālā satura ģenerēšanu, kas ir īpaši noderīgs
mākslas un dizaina kontekstā. Risinājums spēj veidot uzmanību piesaistošus attēlus un reālistisku attēlu mākslinieciskas interpretācijas prezentācijām, sociālo tīklu saturam u.c.

adobe_firefly_logo.png

Adobe Firefly

Ģeneratīvā intelekta rīks attēlu veidošanai. Specializējas augstas kvalitātes, oriģinālu attēlu radīšanā, kas piemēroti profesionālai lietošanai. Ļauj docētājam izveidot augstas kvalitātes attēlus, kas pietuvināti realitātei. To iespējams izmantot attēlu veidošanai problēmrisināšanas un gadījumu analīzes uzdevumiem, studiju materiāliem un prezentācijām.

Rīki video subtitru / transkribtu veidošanai

maestra-.png

Mastera.AI

Automatizēta audio un video failu transkripcija, tulkošana, subtitrēšana un apskaņošana. Maestra.AI rīks piedāvā plašas runātā audio un rakstītā teksta konvertēšanas un arī tulkošanas iespējas, atbalstot vairāk nekā 100 valodu. Tas ļauj lietotājam ļoti ātri rediģēt transkripcijas, veidot daudzvalodu titrus un pat dublēt video citā valodā. Automatizētie procesi nodrošina ātru multivides failu konvertēšanu, kā arī iespēju koriģēt transkribēto un tulkoto materiālu pirms runas sintezēšanas. Labi piemērots lekciju un izglītojošu videoklipu pieejamības nodrošināšanai. Noderīgs arī valodu apguves kursos un daudzvalodu izglītības satura veidošanā.

openai-whisper.png

OpenAI Whisper

OpenAI Whisper ir viens no visprecīzākajiem audio transkbēšanas rīkiem, kas spēj pierakstīt ierakstā runāto teksta failā un ir pieejams bez maksas. Tas atbalsta daudzas valodas, tostarp latviešu valodu. Tomēr OpenAI Whisper nav mākoņpakalpojums un ir jāinstalē savā datorā. Lietotājiem jābūt pamatprasmēm Python platformas instalēšanā, kas ir pamats Whisper darbībai. Whisper programmatūras atrašanās uz lokālā datora nodrošina datu konfidencialitāti un lielāku transkripcijas procesa kontroli. Palīdz vieglāk ģenerēt precīzākus subtitrus mutiski nolasītām lekcijām, tādējādi atvieglojot studējošajiem informācijas pārskatīšanu un meklēšanu lekcijas ietvaros. Var uzlabot mācīšanos studējošajiem ar speciālām mācīšanās vajadzībām. Var noderēt valodu kursos transkripcijas vingrinājumu veikšanai un mutvārdu valodas nianšu izpratnei. Transkribē intervijas vai runāto saturu pētniecības vajadzībām, palīdzot veikt kvalitatīvo analīzi.

youtube.png

Youtube

Youtube piedāvā iespēju pievienot videomateriālam subtitrus pēc tā augšuplādes platformā. Subtitrus latviešu valodā veiksmīgāk izdosies ievadīt manuāli, kas Youtube platformā piedāvāts ērtā un vienkārši saprotamā veidā. Pēc subtitru pievienošanas, video būs iespējams lejuplādēt jau ar subtitriem. Subtitri sniedz iespēju sasniegt plašāku auditoriju, tostarp nedzirdīgus un vājdzirdīgus skatītājus, kā arī skatītājus, kuri runā citā valodā. Tāpat subtitri ļaus videomateriālu skatīties arī tad, kad lietotājam nav pieejamas austiņas.

Rīki teksta pārveidošanai audio ierakstos

audioread.png

Audioread

Teksta (PDF failus un mājaslapu saturu) pārvēršana cilvēka runā ar plašu balss iespēju klāstu, tai skaitā pieejamas divas balsis latviešu valodā. Iespēja ievietot tekstu līdz 500 000 rakstzīmēm. Teksta apstrāde aizņem dažas minūtes. Piemērots tekstuālu studiju materiālu audio versiju izveidei, uzlabojot to pieejamību studējošajiem ar dažādām mācīšanās vajadzībām un traucējumiem.

elevenlabs-logo.png

ElevenLabs

ElevenLabs.io ļauj izveidot reālistiskus un dabiski skanošus balss ierakstus no rakstiska teksta. Sintezē ļoti dabīgu balsi, kas līdzīga dzīva cilvēka ierunātajai. Ir plaša balsu izvēle, ļaujot pielāgot balsi atbilstoši satura vajadzībām vai auditorijas vēlmēm. Izstrādāts tā, lai būtu lietotājam draudzīgs, to var viegli integrēt dažādās izglītības platformās un rīkos, un tam nepieciešamas minimālas tehniskās zināšanas. Atbalsta vairākas valodas. Rīku var apmācīt izmantot savu personīgo balsi teksta pārvēršanai audio. Teksta mācību materiālus pārvērš audio formātā, padarot mācīšanos pieejamāku studējošajiem ar redzes traucējumiem, lasīšanas grūtībām. Lietderīgs valodu kursos, lai sniegtu runātas valodas piemērus ar dažādiem akcentiem un dialektiem. Aizstāj monotonas robotizētas sintezētās balsis ar dinamiskāku un dabiskāk klausāmu runu.

Rīki mācīšanās un mācīšanas plānošanai, organizēšanai un vērtēšanai

nolej.png

Nolej

Atbalsta mikromācīšanās studiju materiālu izveidi. Dažu minūšu laikā pārvērš vienkāršas formas studiju materiālu (video, audio un teksta saturu) interaktīvos materiālos (interaktīvos video, pašpārbaudes testos, spēlēs, zibkartītēs utt.), kas var nodrošināt arī neliela apjoma jeb mikromācīšanās satura izstrādi. Kad docētājs ir augšupielādējis studiju materiālus, ģenerētais interaktīvais saturs var tikt lejupielādēts kā SCORM (Sharable Content Object Reference Model) vai HTML5 (HyperText Markup Language version 5) pakotne un ievietots docētāja e–studiju kursā.

magic-school-logo.jpg

MagicSchool

Piedāvā pielāgotus risinājumus daudzveidīga studiju satura izveidei. Rīks var ģenerēt detalizētas vērtēšanas rubrikas, pielāgot lasāmmateriālus dažādiem kompetences līmeņiem, ģenerēt tekstus, kas satur noteiktus jēdzienus, kā arī to papildinošu testu. Rīks piedāvā īpaši plašu testu veidošanas funkcionalitāti, piedāvājot iespēju veidot gan vairāku līmeņu testus, daudzizvēļu testus, matemātisku problēmsituāciju pārbaudījumus, pārbaudījumus par teksta izpratni, gan diagnosticējošus darbus u. c.

eduaide.png

Eduaide

Līdzīgi kā MagicSchool.ai, arī šis rīks piedāvā dažādas iespējas, ģenerēt studiju procesam noderīgu saturu: plānot lekcijas un nodarbības un studiju kursa tematisko ietvaru, ģenerēt rubrikas un eseju paraugus, no kurām studējošie var mācīties izvērtēt eseju kvalitāti, veidot dažādas spēliskošanas aktivitātes, un izstrādāt pārbaudījumus, balstoties Blūma taksonomijā. Tāpat rīks piedāvā īpašu sadaļu atgriezeniskās saites ģenerēšanai, kurā iespējams ievietot studējošā iesniegtu darbu (līdz 5000 vārdiem) un aicināt rīku analizēt šo darbu dažādos aspektos: pareizrakstība, loģika un teorētiskā pamatotība, domas izklāsts vai docētāja izstrādātas darba vērtēšanas rubrikas. Rīks analizē arī darbu, kas rakstīts latviešu valodā, bet atgriezeniskā saite tiks saņemta angliski.

Rīki tekstveidei un pētniecībai

grammarly.png

Grammarly

Teksta korektūra gramatikas lietojumā, stila un toņa pielāgošanā, kā arī teksta satura uzlabošana un papildināšana. Grammarly maksas versijā ietverta arī tekstu oriģinalitātes pārbaude. Nodrošina sinhronus labojumus dažādas formas un satura tekstiem, kā arī ieteikumus to uzlabošanai, atgriezenisko saiti par teksta kvalitāti un piedāvā ģenerēt tālāko tekstu, izmantojot to pašu valodas modeli, kuru izmanto ChatGPT. Noderīgs gan docētājiem, gan studējošajiem angļu valodas tekstu kvalitātes uzlabošanai, tai skaitā pētniecisku dokumentu, eseju, e–pastu, studiju materiālu u. c.

researchrabbit-logo.png

ResearchRabbit

Publikāciju meklēšanas rīks kontekstuāli un tematiski saistītu akadēmisko publikāciju meklēšanai, kā arī atrastās literatūras vizuālai kartēšanai. Piedāvā iespēju veidot vairākas tematiskas pētījumu grupas, pievienot savu bāzes literatūru un piemeklēt šo tematisko jomu papildinošu literatūru. Var atvieglot literatūras atlases procesu gan studējošajiem, gan docētājam dažādu pētniecības uzdevumu veikšanā. Tāpat rīks var sniegt atbalstu docētājam jaunākās literatūras apzināšanā studiju kursa satura regulārai aktualizēšanai.

scispace.png

SciSpace

SciSpace galvenais mērķis ir izmantot mākslīgā intelekta risinājumus, lai izprastu un rastu sakarības starp zinātniskām publikācijām, līdz ar to padarot rīku īpaši aktuālu ikvienam, kurš veic literatūras analīzi. SciSpace var palīdzēt ikvienā literatūras analīzes solī, sākot ar pētījuma jautājumam atbilstīgu pētījumu piemeklēšanu līdz zinātniskās literatūras rezultātu interpretēšanai. Izmantojot SciSpace skaidri identificē gūtās informācijas avotus, izmantjot citātus. Būtiskākās funkcijas:

  • Literatūras meklēšana, balstoties izvirzītā jautājumā, nevis atslēgas vārdos,
  • Esošas zinātnisku rakstu (PDF failu) kolekcijas skenēšana, kuros analizēt informāciju,
  • Viena PDF faila piedāvāšana, lai atrastu atbilstošu literatūru un izskaidrotu jēdzienus,
  • Zinātniskā rakstīšana, pārfrāzēšana un mākslīgā intelekta risinājumu izmantošanas identificēšana.

 

Digitālas vizuālo un audiālo materiālu bibliotēkas

Digitālo vizuālo un audiālo materiālu bibliotēkas ir būtisks resurss docētājiem, nodrošinot piekļuvi augstas kvalitātes attēliem, videoklipiem un ikonām, kas var bagātināt studiju materiālus un prezentācijas. Izmantojot atvērtā pirmkoda un atbilstoši licencētus materiālus, kas pieejami zemāk esošajās platformās, docētāji var būt pārliecināti, ka ievēro autortiesības un likumīgi izmanto radošos resursus.

Bezmaksas attēlu un vidomateriālu bibliotēkas

pexels.png

Pexels

Pexels ir bezmaksas fotoattēlu un videomateriālu platforma, kas palīdz meklēt vizuālus materiālus prezentāciju, studiju vai vizuālo materiālu izstrādē. Pieejami simtiem tūkstošu bezmaksas fotoattēlu un videoierakstu, un katru dienu tiek pievienoti jauni augstas izšķirtspējas attēli. Visi publicētie attēli ir augstas kvalitātes un tiek licencēti ar Pexels licenci.

unsplash.png

Unsplash

Unsplash ir platforma, kur darbojas talantīgu profesionāļu, hobija līmeņa un citu fotogrāfijas mīļotāju kopiena. Ikvienam lietotājam bez reģistrācijas un bez maksas ir piekļuve vairāk nekā 3 miljoniem fotoattēlu, kas piedāvāti ar Unsplash licenci, ļaujot tos lejupielādēt un izmantot bez maksas gan komerciāliem, gan nekomerciāliem mērķiem, un to lietošanai nav nepieciešama atļauja (būtu ļoti vēlams atsaukties uz attēla autoru).

vecteezy.png

Vecteezy

Vecteezy ir platforma, kas piedāvā miljoniem bezmaksas vektorgrafiku, ko apkopojuši mākslinieki no visas pasaules. Tā kā Vecteezy ir tik liela vektoru dizaineru kopiena, tā katru dienu pievieno jaunu saturu un nodrošina augstas kvalitātes bezmaksas fotoattēlus, vektorgrafikas un videomateriālus. Platformā nav ierobežojumu lejupielāžu skaitam dienā, tomēr reģistrētie lietotāji var lejupielādēt failus daudz ātrāk nekā nereģistrēti lietotāji. Vecteezy ir četri licenču veidi, kas ļauj izmantot piedāvātos materiālus dažādos veidos un dažādiem mērķiem. Lielākā daļa materiālu darbojas ar standarta licenci, kas nozīmē, ka tos iespējams izmantot gan komerciāliem, gan nekomerciāliem mērķiem, materiālā norādot autoru.

pixabay.png

Pixabay

Pixabay ir dinamiska radošo personu kopiena, kas apkopo attēlus, videoklipus un audio failus. Viss saturs tiek publicēts saskaņā ar Creative Commons (CC0) licenci, kas padara materiālus droši lietojamus, neprasot autora atļauju un neatsaucoties uz autoru - pat komerciālos nolūkos.

Bezmaksas ikonu bibliotēkas

reshot.png

Reshot

Reshot ir rūpīgi atlasītu bezmaksas attēlu, ikonu, vektorgrafiku bibliotēka. Ietvertie materiāli brīvi lietojami komerciāliem nolūkiem, un materiālus atļauts arī rediģēt bez atsaukšanās vai saskaņošanas ar autoru.

freepik.png

Freepik

Viena no lielākajām bezmaksas grafisko resursu platformām (vektorgrafikas, attēli un ikonas). Freepik nodrošina vairāk nekā 5 miljonus grafisku materiālu, kas 40% gadījumu ir pieejami bez maksas, vai citkārt par ļoti konkurētspējīgu gada abonēšanas maksu.

flaticon.png

Flaticon

Lielākā pielāgojamu ikonu un ilustrāciju datubāze pasaulē, kas pieejama bez maksas. Flaticon piedāvā vairāk nekā miljons ikonu un ilustrāciju plašā formātu lokā, dažādu veidu projektiem: prezentācijām, mājaslapām, katalogiem, infografikām u.c. Ikonas iespējams lejuplādēt dažādos formātos (SVG, EPS, PNG, PSD, Webfont u.c.), kā arī mainīt katras ikonas platumu, krāsu un izmēru.

iconfinder.png

Iconfinder

Iconfinder piedāvā unikālas, augstas kvalitātes ikonas un ilustrācijas, bagātinot vizuālo saturu un padarot veiksmīgāku tā lietošanas pieredzi. Iconfinder ļauj lietotājiem efektīvi meklēt, filtrēt un lejupielādēt saturu. Piedāvāto saturu drīkst lejupielādēt vai kopēt tikai privātai lietošanai, ņemot vērā visus autortiesību un citus nosacījumus, kas minēti lejuplādējamā satura aprakstā.

Normatīvi dokumenti

Darbs saskaņā ar normatīvajiem dokumentiem ir būtisks, lai nodrošinātu augstākās izglītības kvalitāti un saskaņotību. RSU un Latvijas augstākās izglītības politika, kā arī starptautiskie standarti un vadlīnijas, nodrošina skaidrus ietvarus un prasības, kas veicina akadēmisko godīgumu, kvalitātes nodrošināšanu un studiju procesa caurspīdīgumu.

Augstākās izglītības politika Latvijā un Rīgas Stradiņa universitātē

RSU Akadēmiskā godīguma politika

Augstākās izglītības politikas un Rīgas stradiņa Universitātes darbību regulējoši normatīvie akti

Augstākās izglītības politiku veidojošas organizācijas Latvijā

IZM – Izglītības un zinātnes ministrija

AIC – Akadēmiskās informācijas centrs īsteno 

AIKA – Augstākās izglītības kvalitātes aģentūra veic akreditāciju un licencēšanu

VIAA – Valsts izglītības attīstības aģentūra

Augstākās izglītības politika Eiropā

EHEA – Informācija par Eiropas augstākās izglītības telpas aktualitātēm

ESG – Standarti un vadlīnijas kvalitātes nodrošināšanai Eiropas augstākās izglītības telpā

ECTS – Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēma

Opening up Education – A Support Framework for Higher Education Institutions

Docētājiem noderīgas tālākizglītības mācības

Pedagoģiskās izaugsmes centra vadītas mācības

Ik semestri Pedagoģiskās izaugsmes centrs nodrošina dažāda satura un apjoma tālākizglītības mācības ~170 akadēmisko stundu apjomā, kas aptver šādus tematiskos blokus: 

  • pedagoģija (studentcentrēta mācīšanās un mācīšana augstskolā un izglītības vadība); 
  • tehnoloģiju bagātināta mācīšanās un mācīšana (e-studiju vide, izglītības tehnoloģijas, digitālā transformācija, mākslīgais intelekts u. c.)
  • pētniecība (metodoloģija, zinātniskās literatūras analīze, zinātnes komunikācija, studējošo pētniecības atbalstīšana u. c.)
  • caurviju prasmes (akadēmiskā ētika, akadēmiskā godīguma kultūras stiprināšana, prasmes komunicēt, sadarboties, vadīt un ieviest inovācijas, domāt un strādāt starpdisciplināri, pētnieciski un datos balstīti u. c.).

Mācību trāpīgo atbilstību nodrošina tas, ka saturs netiek veidots standartizēti un multifunkcionāli, bet RSU situācijai un docētāju darba vajadzībām pielāgoti.

Rīgas Stradiņa universitātes e-studiju vidē un Akadēmiskajā portālā iespējams pieteikties uz aktuālajiem Pedagoģiskās izaugsmes centra organizētajiem kursiem.

 

Tiešsaistes tālākizglītības kursi

Tiešsaistes tālākizglītības kursi piedāvā docētājiem iespēju attīstīt un pilnveidot savas pedagoģiskās prasmes, iedziļinoties docētājam interesējošos un specifiskos jautājumos. Latvijā un pasaulē izstrādātie kursi par mācīšanas un mācīšanās metodēm, vērtēšanu un digitāliem risinājumiem studiju procesa pilnveidei, kā arī inovācijām izglītībā, nodrošina aktuālu redzējumu par inovācijām un labo praksi augstākajā izglītībā.

Latvijā izstrādāti tālākizglītības kursi par izglītības tēmām

RSU profesionālās pilnveides kursi – RSU Mūžizglītības centrā pieejams plašs mācību piedāvājums medicīnas, veselības aprūpes un sociālo zinātņu jomās.

OpenMinded – tiešsaistes lekcijas, kuras sagatavojuši dažādi speciālisti.

Projekta Supporting higher education institutions to develop innovative policies and practices for integrating inclusive practices in designing and teaching courses rezultātā izstrādāts tiešsaistes kurss, kur ietverts iekļaujošas izglītības raksturojums un dizaina pamatprincipi, kā arī dažādas idejas diskriminācijas mazināšanai un digitālu risinājumu pielietojumam studējošo atbalstā.

Pasaulē izstrādāti tālākizglītības kursi par izglītības tēmām

Mācīšana un mācīšanās

  • University Teaching (Coursera) – bezmaksas tiešsaistes kurss, ko piedāvā Honkongas Universitātes (35.vieta 2024.gada QS pasaules universitāšu reitingā) asociētā profesore Dr. Lily Min Zeng, kurai ir vairāk nekā 18 gadu studiju kursu docēšanas pieredze. Kursā tiek apskatītas gan vispārīgas tēmas par mācīšanos un mācīšanu augstākajā izglītībā, gan arī apskatītas padziļinātākas tēmās par veidiem, kā organizēt studiju kursa aprakstu un formulēt sasniedzamos studiju rezultātus, kā plānot studējošo sasniegumu vērtēšanu, kā izvēlēties piemērotākās mācīšanās un mācīšanas metodes un kā vērtēt mācīšanas efektivitāti studiju kursa noslēgumā.
  • Uncommon Sense Teaching (Coursera) – bezmaksas tiešsaistes kurss, ko vada trīs jomas eksperti no Amerikas Savienotajām Valstīm. Kurss skaidro mācīšanos un mācīšanu, balstoties neirozinātnes atklājumos, tādējādi atklājot cilvēku mācīšanās vajadzības, kā arī sniedzot praktiskus padomus veiksmīga studiju procesa īstenošanā. Apskatītās tēmas palīdzēs apjaust ne tikai aktīvas mācīšanās, bet arī studējošo motivācijas, studiju rezultātu veiksmīgākas sasniegšanas un iekļaujošas izglītības nozīmi augstākajā izglītībā.
  • An Introduction to Evidence-Based Undergraduate STEM Teaching (EdX) – bezmaksas tiešsaistes kurss, kur aktualizēti būtiskākie mācīšanās un mācīšanas aspekti, tostarp faktori, kas atbalsta un kas kavē studējošo mācīšanos, studiju rezultātu formulēšana, mācīšanās vērtēšana, aktīva un iekļaujoša izglītība. Kursu vada trīs prestižu Amerikas Savienoto Valstu universitāšu pārstāvji, kuri kursa gaitā dalās savā pieredzē, plānojot, vadot un organizējot studiju kursus.
  • Inclusive Teaching: Supporting All Students in the College Classroom (EdX) – bezmaksas tiešsaistes kurss, kur Kolumbijas Universitātes (17.vieta 2024.gada QS pasaules universitāšu reitingā) pārstāves aktualizē un skaidro iekļaujošas izglītības nozīmi un īstenošanu. Kursā tiek apskatītas tādas tēmas kā vienlīdzīgas studiju vides radīšana, visiem pieejama un iekļaujoša studiju procesa organizēšana, vērtēšanas plānošana un ieviešana, kā arī piemērotu studiju materiālu un satura atlase.
  • Blended Learning: Personalizing Education for Students (Coursera) – bezmaksas tiešsaistes kurss, kas apskata kombinētas mācīšanās priekšrocības iekļaujošas mācīšanās vides veidošanā. Kurss aktualizē gan jautājumus, ar kuriem docētāji saskarsies, uzsākot organizēt mācīšanos kombinētā studiju organizācijas formā, gan sniedz vērtīgus padomus, kā šo pāreju organizēt studējošajiem un docētājam vienkāršāku. Lai gan kurss apskata kombinētās mācīšanās ieviešanu vispārējā izglītībā, tas sniedz vispārīgās pedagoģijas teorijā balstītu un praktiski lietojamu ievaru kombinētas mācīšanās priekšrocību izmantošanai studējošo individualizētam atbalstam.

Vērtēšana

  • Assessment in Higher Education: Professional Development for Teachers (Coursera) – bezmaksas tiešsaistes kurss, kā vadīšanā sadarbojas sešu docētāju komanda no Roterdamas Erasma universitātes (99.vieta 2024.gada QS pasaules universitāšu reitingā). Kurss īpaši fokusējas uz vispusīgu atbalstu docētājiem vērtēšanas plānošanā, īstenošanā, izvērtēšanā un pilnveidošanā augstākajā izglītībā.

Digitāli risinājumi studiju procesa pilnveidei

  • Learning to Teach Online (Coursera) – bezmaksas tiešsaistes kurss, ko vada Jaundienvidvelsas Universitātes (84.vieta 2024.gada QS pasaules universitāšu reitingā) docētāju komanda. Kurss sekmē izpratnes veidošanos par efektīva tiešsaistes studiju procesa nozīmi. Iegādājoties šī kursa paplašināto versiju, tiks sniegta iespēja un atbalsts praktiski plānot mācīšanās aktivitātes tiešsaistē, izstrādāt tām nepieciešamos studiju materiālus un novērtēt to izdošanos sava studiju kursa ietvaros.
  • Online Learning Design for Educators Specialization (Coursera) – aktualizē mācīšanos tiešsaistē, kas ir kļuvusi par nozīmīgu daļu augstākās izglītības ikdienas. Tam par iemeslu ir ne tikai ekonomiskie apsvērumi un iespēja aptvert lielāku studējošo skaitu vienā nodarbībā, bet arī mācīšanās efektivitāte, ko ir iespējams sasniegt, vadot nodarbības tiešsaistē. Tomēr svarīga ir ne tikai lekciju nodrošināšana, bet arī studējošo aktīva iesaiste mācīšanās darbībās. Šajā tiešsaistes mācīšanās projektā trīs Makarijas Universitātes (180.vieta 2024.gada QS pasaules universitāšu reitingā) mācīšanas un mācīšanās eksperti piedāvā iespēju iepazīties ar tiešsaistes studiju organizēšanas principiem un paņēmieniem, kā arī katram dalībniekam izstrādāt savu Zoom nodarbību, balstoties kursa laikā apgūtajā.
  • Artificial Intelligence (AI) Education for Teachers (Coursera) – bezmaksas tiešsaistes kurss, ko vada Makarijas Universitātes (180.vieta 2024.gada QS pasaules universitāšu reitingā) eksperti. Kurss sniedz vispusīgu ieskatu mākslīgā intelekta (MI) pamatos un tā pielietojumā izglītībā. Dalībnieki tiek iepazīstināti ar MI attīstības vēsturi, tā piedāvāto iespēju salīdzinājumu ar cilvēka intelektu un mūsdienu pielietojumu dažādās nozarēs. Kurss akcentē radošās un kritiskās un dizaina domāšanas nozīmi MI kontekstā, kā arī pievēršas ētikas jautājumiem MI izmantošanā, īpaši uzsverot godīgumu, caurskatāmību un privātuma aizsardzību. Dalībnieki iemācīsies, kā integrēt ar MI saistītās prasmes studiju programmās, tādējādi sagatavojot studējošos nākotnes izaicinājumiem un iespējām MI laikmetā.

Inovācijas izglītībā

  • New Learning: Principles and Patterns of Pedagogy (Coursera) – tiešsaistes bezmaksas kurss, kur Ilinoisas Universitātes, Urbana-Šampeinā (42.vieta 2024.gada QS pasaules universitāšu reitingā) eksperti skaidro mūsdienu mācīšanās vajadzības un to saistību ar sociālajām un tehnoloģiskajām pārmaiņām, ko piedzīvojam. Šajā kursā tiks apskatītas trīs pedagoģiskās paradigmas: “didaktiskā”, “autentiskā” un “transformējošā” mācīšanās.
  • Design Thinking for Innovation (Coursera) – bezmaksas tiešsaistes kurss, kas apskata dizaina domāšanas pamatus ilgtspējīgu un efektīvu inovāciju ieviešanai jebkurā nozarē. Kursa laikā ir iespēja soli pa solim izstrādāt un domāt par sev svarīgu inovāciju, izmantojot kursā piedāvātus dizaina domāšanas rīkus un paņēmienus.