Skip to main content
Page is available only in Latvian
Studentiem
Darbiniekiem
Skolēniem
Skolotājiem

Medijpratība jeb prasme atšķirt viltus ziņas no patiesas informācijas, kā arī prasme sameklēt objektīvu informāciju mūsdienās ir ļoti svarīga, tāpēc no 24. līdz 31. oktobrim ir Pasaules medijpratības un informācijpratības nedēļa. Tieši tāpēc pirmdien, 31. oktobrī, plkst. 17 tiešsaistē RSU Komunikācijas fakultātes Facebook kontā tiks prezentēta RSU hakatonā dzimusi ideja par mobilo lietotni Ziņderis medijpratības noteikšanai un apgūšanai.

Lietotnes idejas autori ir trīs studenti no trīs augstskolām – Monta Kaiva Konovalova, kas tagad jau ir Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) absolvente un pašlaik mācās Latvijas Kultūras akadēmijā, Ludvigs Šteinbergs (Sporta pedagoģijas akadēmijas students) un Juris Antoņevičs (University of Barcelona). Grafisko identitāti aplikācijai izstrādājusi jauno mediju māksliniece Anna Priede, programmētājs – Lūkass Dzalbs.

Zīmīgi, ka dezinformācijas atpazīšana īpaši aktualizējusies šobrīd, kad tik izplatīta ir apšaubāma satura informācija, tāpēc ikvienam jāspēj kritiski izvērtēt informāciju, avotus un kontekstu.

“Uz to arī balstāmies lietotnē — kā caur spēles elementiem mācīties atpazīt viltus un patiesas ziņas,” saka spēles autori.

Šobrīd spēle vēl aizvien ir izstrādes stadijā, tomēr to paredzēts atrādīt plašākam lokam – ikviens interesents varēs sacensties ar draugiem medijpratības reitingā, salīdzinot savus rezultātus, darboties dažādos grūtības pakāpju līmeņos un izglītot sevi, uzzinot interesantus faktus.

zinderis-rev.jpg

Ziņderis, kura nosaukumā ietverta vārdu spēle “ziņas” un “derība”, ir jauna medijpratības veicināšanas lietotne mobilajos telefonos, kas jauniešiem un sirdī jaunajiem līdz 99 gadu vecumam piedāvās atlasīt dažādu valstu mediju ziņas, lai veicinātu medijpratību un kritisko domāšanu.

Līdzīgi kā populārajā iepazīšanās spēlē Tinder tiek meklētas virtuālās saderības, šeit varēs meklēt atbilstošas saderības ar ziņu patiesumu, izglītojot, izklaidējot un izmantojot spēli kā mācību materiālu skolēniem, studentiem, senioriem, kā arī ikvienam interesentam. 

Vai zinājāt, ka lasīšana paildzina dzīves ilgumu? Vai Apple sāks ražot kravas automašīnas? Vai esat dzirdējis par kādu dzejnieku iniciatīvu izjokot ziņu portālus, stāstot, ka Latvijā tiešām grib izveidot mācību programmu dzejniekiem? Lietotnē atrodamas gan asprātīgi patiesas virsrakstu pērles no Latvijas ziņu portāliem, gan izglītojoši fakti no ārzemju ziņu medijiem, kā arī viltus ziņu apkopojumu piemēri, kas savulaik izplatīti sociālo mediju vidē un ieguvuši plašu atpazīstamību visā pasaulē ar mērķi padarīt šo lietotni par mācību materiālu kritiskās domāšanas veicināšanā.

“Lai gan neieguvām hakatona galveno balvu – ceļazīmi uz Briseli –, ar prieku tagad izstrādājam spēli, kas, ļoti cerams, noderēs kā labs mācību materiāls,” saka jaunieši. Viņi atceras, ka Ziņdera idejas aizsākumi meklējami 2021. gada pavasarī, kad Zinātnes nedēļas ietvaros RSU sadarbībā ar biznesa inkubatoru rīkoja dezinformācijas novēršanai veltītu hakatonu, kur 24 stundu laikā mentoru vadībā vajadzēja izstrādāt potenciāli lietojamu spēli ar virtuālās realitātes vai dezinformācijas elementiem.

“Mūsu komandas ideja par lietotni izdzīvoja vairāku dienu gatavošanos, hakatona negulēto nakti un gala prezentāciju, taču ideja gan sākotnēji palika neīstenota ar cerību, ka varbūt to varētu īstenot nākotnē,” atceras komandas izveidotājs Ludvigs Šteinbergs.

“Liels bija mūsu pārsteigums, kad 2022. gada pavasarī RSU Komunikācijas fakultātes asoc. profesore Ilva Skulte piedāvāja, vai gribam turpināt hakatonā tapušās idejas realizāciju.

Lai gan bija pagājis gads kopš idejas izstrādes, pieņēmām šo izaicinājumu, ilgi nedomājot,” viņš turpina. “Liels atbalsts bija gan hakatona mentori, gan profesore Ilva Skulte, kura uzskata, ka spēli varētu izmantot arī disleksijas jeb lasīšanas traucējumu gadījumu pētniecībā."

Projektu finansē ASV bezpeļņas organizācija IREX.

irex_logo_color.jpg

Missing content item.