RSU studentes jaunajā podkāstā "TikToknīca" Latvijas tiktokeri atklāj satura radīšanas aizkulises
Tapis kā studiju programmas Žurnālistika studentes Elizabetes Rublānes radošais bakalaura darbs, Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) studentu mediju Skaļāk nupat papildinājis jauns podkāsts jeb raidieraksts TikToknīca. Tās ir sešas intervijas žanra raidieraksta epizodes, kas vēsta par TikTok satura radīšanu un tā veidotājiem Latvijā. Katrā no epizodēm ar satura veidošanas pamatprincipiem dalās viens tiktokeris, kurš šajā sociālajā medijā sasniedzis vismaz 50 tūkstošus sekotāju.
TikToknīca ir intervijas veida podkāsts audio formātā, kur Latvijas populārajiem TikTok satura veidotājiem tiek uzdoti jautājumi par un ap satura radīšanu, izplatīšanu un skaitliski lielas auditorijas sasniegšanu. “Ir aktuāli zināt, kā šis sociālais medijs strādā, kā sasniegt skaitliski lielu auditoriju, kā veidot kvalitatīvu saturu un caur to nodot informāciju. Un, kas gan to zinās vislabāk, ja ne paši TikTok satura veidotāji, kas šajā sociālajā medijā guvuši panākumus,” norāda raidieraksta veidotāja E. Rublāne. Šāds intervijas žanra podkāsts par satura radīšanu, intervējot populāros Latvijas TikTok satura veidotājus, Latvijā ir kas nebijis. Autori vadīja vēlme noskaidrot, kas jāzina, lai veidotais saturs būtu kvalitatīvs, kā nonākt pie vēlamās auditorijas, vai haštagi jeb mirkļbirkas pie video tiešām atnes papildu skatījumus, kādam jābūt kvalitatīvam TikTok video un cik ar TikTok var nopelnīt Latvijā. Podkāsta mērķauditorija pamatā ir 18 līdz 29 gadus veci jaunieši, kas paši lieto TikTok, tomēr tā saturs noteikti būs saistošs arī citiem, tostarp medijiem, kas vēlas ar savu saturu sasniegt jaunākas paaudzes auditoriju.
Kā uzsver RSU Komunikācijas fakultātes lektore un studentu medija Skaļāk vadītāja Marta Herca: “Jau vairākus gadus pēc kārtas Skaļāk saturs piepildās ar studentu radošajiem diplomdarbiem. Tādā veidā teksti, kas agrāk nogulsnētos aizstāvēto darbu plauktos, ierauga dienasgaismu un aizsniedz tik ļoti kāroto jauniešu auditoriju. Turklāt studenti veido savus radošos darbus par sociāli nozīmīgiem tematiem, pirms tam veicot pamatīgu izpēti, un tā ir brīnišķīga zinātnes un publicitātes simbioze. Darbu nodošana publikas vērtējumam arī sniedz iespēju studentiem pieredzēt atgriezenisko saiti, jau studiju laikā saprast, kā funkcionē medijs un iegūt visas nepieciešamās prasmes, lai sagatavotos darbam mediju vidē.”
Sešās epizodēs tiek apskatīta dažādu TikTok žanru satura veidotāju pieredze, skatot tādas apakštēmas kā TikTok satura radīšanas pirmsākumi, radītā satura specifika, satura veidošanas pamatprincipi un iezīmes, radītā satura kvalitāte, aizkadra momenti, TikTok algoritmi, mirkļbirkas un mūzika pie video, auditorijas tendences, peļņa un sadarbības, konkurence Latvijas TikTok vidē, nākotnes TikTok plāni un mērķi, ieteikumi jaunajiem satura veidotājiem, kā arī atskats uz ieguvumiem no TikTok. Raidierakstā intervēta Justīne Martinsone jeb @jushkapdrushka, Krišs Biedriņš jeb @baigais_nezvers, Ketija Reuta jeb @chillinjaa, Edžus Kauķis jeb @iluzionists_edzus, Elīza Kupča jeb @squadperson, kā arī Linards Gnatišens jeb @audzhudeels. Šādā secībā arī podkāsta epizodes būs dzirdamas RSU studentu medijā Skaļāk, sākot no 2023. gada maija divas reizes mēnesī.
Pirmās podkāsta epizodes viesis ir Justīne Martinsone jeb @jushkapadrushka (84,3 tūkstošus liela auditorija), kura veido ar ēdienu saistītu saturu: video receptes, restorānu, kafejnīcu un pārtikas iepirkumu apskatus. Šajā epizodē Justīne atklāti dalās par TikTok kā glābiņu no vienmuļa biroja darba, konkurenci ar otru ēdienu tiktokeri Airitu Kodorāni un savu veiksmīgo satura veidošanas formulu.