"Instagram" mammām pa pēdām
Pētījumi liecina, ka Instagram ir otrs Latvijā populārākais sociālais medijs, kurā cilvēki meklē aktuālo informāciju. Tieši respondenti vecumā līdz 34 gadiem izmanto sociālos medijus informācijas gūšanai. Sievietes emuāru autorus un netradicionālas slavenības uzskata par ietekmīgiem viedokļu līderiem, bet tieši sociālās vietnes Instagram slavenības – par uzticamu tiešsaistes informācijas avotu. Šim tematam pievērsusies Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) studiju programmas Komunikācija un mediju studijas absolvente Aneta Gūtmane, kas savā maģistra darbā izpētījusi Instagram mammu fenomenu Latvijā un to, kā veidojas sekotāju uzticēšanās piedāvātajam saturam.
Joprojām daudz nezināmā
Sociālo mediju ietekmētāju jeb influenceru popularitātes pieaugums pēdējās desmitgades laikā ir nojaucis robežas starp publisko un privāto sfēru, un labs piemērs tam ir slavenas mammas vietnē Instagram. Instamammu skaita pieaugums ir novērojams pasaules mērogā, un vietnē Instagram slavenas mammas nereti nopelna ievērojamus ienākumus no sava zīmola vai kā sociālo mediju ietekmētāja. Lai arī sociālajā tīklā Instagram ir mammas, kuras saturu veido nekomerciālos nolūkos, piemēram, lai dalītos pieredzē un palīdzētu citiem, tomēr arvien vairāk var novērot tendenci – Instagram mammas izmanto šo sociālo mediju, lai nopelnītu.
Sabiedrisko attiecību aģentūras Golin Riga un tirgus izpētes centra Norstat Latvija 2020. gadā veiktās aptaujas rezultāti liecina, ka tikai 29 % Latvijas iedzīvotāju pārbauda informāciju, ar ko dalījies influenceris, ja tā šķiet nepatiesa vai neatbilstoša lietotāja uzskatiem. Problēmas aktualitāti apliecina fakts, ka 2019. un 2020. gadā nozarē ir bijuši vairāki starpgadījumi, kas ietekmējuši konkrētu influenceru reputāciju, un lielākajā daļā gadījumu tie bijuši saistīti tieši ar nepārbaudītas informācijas izplatīšanu vai dažkārt pat apzinātu savu sekotāju maldināšanu
Lai arī pēdējos gados influenceru mārketings ir piesaistījis pastiprinātu tirgvedības pētnieku interesi, salīdzinoši maz ir zināms par ietekmētāju saturu, sekotāju uzticēšanos tam un iesaistīšanās uzvedību, kā arī nav informācijas par pētījumiem komunikācijas nozarē, kas būtu fokusējušies uz Instagram mammu fenomenu Latvijā.
Pieredze svarīgāka par profesionāļu padomiem
Instagram mammas dažādu iemeslu dēļ tiek uztvertas kā ekspertes, un viņu sekotājas uzskata sociālo mediju influenceres par uzticamiem informācijas avotiem. Mana pētījuma mērķis bija noskaidrot, kādi kritēriji nosaka sekotāju uzticēšanos Instagram mammu piedāvātajam saturam. Pētījumā Aneta Gūtmane pievērsa uzmanību arī apmaksātam saturam, jo influenceru komerciālais saturs sociālo mediju vietnē Instagram tiek ievietots kopā ar saturu par viņu ikdienas dzīvi un reklāmu izvietojums mēdz saplūst ar neapmaksātu saturu.
"Atklāju, ka galvenie faktori, kas nosaka Instagram mammu sekotāju uzticēšanos nekomerciālam saturam, ir satura noformējums, Instagram mammas personīgā pieredze un atklātība.
Sekotājas satura strukturizēšanu uztver kā cieņas izrādīšanu, un tas palīdz vieglāk uztvert un saprast vēstījumu," pastāstīja jaunā pētniece Aneta. "Pētījuma intervijās sniegtās atbildes liecina, ka tēmās, kas saistītas ar bērniem, sekotājas daudz vairāk uzticas Instagram mammām, kurām ir personīgā pieredze, nevis ekspertēm vai Instagram mammām, kurām ir kvalifikācija attiecīgi kādā no jomām saistībā ar bērnu veselību, audzināšanu, uzturu vai tml."
Arī uzticēšanos komerciālajam saturam nosaka Instagram mammu pašu pieredze. Šajā gadījumā sekotājas ar to saprot, ka ietekmētāja ierakstos parāda situāciju pirms un rezultātu pēc reklamētā produkta izmantošanas, kā arī radoši un individuāli attiecas pret šīs pieredzes publicēšanu saturā.
"Kopumā sekotāju uzticēšanos Instagram mammu piedāvātajam saturam var vērtēt kā vidēju, jo sekotājas uzticas nekomerciāliem ierakstiem, kas saistīti ar ietekmētājas ikdienas dzīvi, taču pret komercierakstiem ir piesardzīgas un, kā norāda intervijās, izvērtē katru no tām,” piebilda RSU komunikācijas un mediju studiju absolvente.
https://www.rsu.lv/studiju-programma/komunikacija-un-mediju…