Fizioterapija
Fizioterapijas uzmanības centrā ir indivīda spēja kustēties – kā centrālais veselības un labklājības aspekts. Fizioterapeits novērtē un uzlabo kustību spējas, tādējādi palīdzot atgūt zaudēto funkciju, mazināt tās trūkumu vai to kompensēt traumu un saslimšanu gadījumā neatkarīgi no pacienta vecuma.
Īsumā par programmu
veselības aprūpe
akreditēta līdz
profesionālais bakalaura grāds veselības aprūpē un fizioterapeita kvalifikācija
5 gadi *
22 budžeta
68 maksas
64 maksas*
3900 EUR/gadā*
*Nepilna laika studijas
Studiju vide, saturs un metodes
Studiju vide
Ikvienam studējošajam tiek nodrošināts gan pilnvērtīgs studiju process, gan pētnieciskā darba iespējas – labiekārtotas un mūsdienīgi aprīkotas mācību telpas, informācijas tehnoloģijas, moderna bibliotēka. Profesionālie studiju kursi tiek īstenoti Medicīnas izglītības tehnoloģiju centrā un klīniskajā vidē ārstniecības iestādēs. Studijas notiek arī daudzās citās mūsdienīgi aprīkotās RSU struktūrvienībās, piemēram, anatomikumā.
Sākot studijas, vislielākā vērība tiek veltīta veselības aprūpes pamatkursu apguvei, kā arī sākot jau ar pirmo semestri tiek apgūti profesionālie studiju kursi, kuru īpatsvars palielinās otrajā un trešajā studiju gadā. Līdztekus jāapgūst vispārizglītojošie un brīvās izvēles studiju kursi. Ceturtajā studiju gadā jāiziet klīniskā prakse, un tā ir viena no nozīmīgākajām programmas daļām. Noslēdzošais studiju posms ir bakalaura darba izstrāde un aizstāvēšana, savukārt, lai iegūtu profesionālo kvalifikāciju, jānokārto valsts pārbaudījums.
- 1. studiju gads
Apgūsi nepieciešamos pamata studiju kursus: anatomiju, fizioloģiju, bioloģiju un speciālos studiju kursus, kas ietver tieši fizioterapeitam nepieciešamās zināšanas: cilvēka kustību pamatus un motoro kontroli, kinezioloģiju, sabiedrības un vides veselību funkcionālā speciālista praksē, funkcionālo spēju ierobežojumu novērtēšanu un klasifikāciju, kā arī pirmo medicīnisko palīdzību, medicīnas terminoloģiju svešvalodās, filozofiju un medicīnas ētiku, pedagoģiju, pētniecības metodes u. c.
- 2. studiju gads
Mācīsies klīnisko zinību pamatus: patoloģisko fizioloģiju, klīnisko farmakoloģiju, iekšķīgās slimības, vispārīgo ķirurģiju, diagnostisko radioloģiju; fizioterapijas profesionālos studiju kursus: ergonomiku, fizikālo medicīnu un hidroterapiju, masāžu, funkcionālo spēju ierobežojumu novērtēšanu un ārstēšanu, fizioterapiju psihiskajā veselībā, kā arī psiholoģijas pamatus, ekonomiku un uzņēmējdarbības pamatus u . c.
- 3. studiju gads
Studēsi klīniskās disciplīnas: neiroloģiju, ortopēdiju, pediatriju, kā arī profesionālos studiju kursus: fizioterapiju ortopēdijā, iekšķīgajās slimībās un geriatrijā, neiroloģijā un pediatrijā, onkoloģijā, vispārīgo rehabilitāciju; apgūsi arī zinātniskā darba metodoloģiskos pamatus, sporta medicīnu, veselības veicināšanu un profilaksi fizioterapijā.
- 4. studiju gads
Iziesi klīnisko praksi, apgūsi militārās medicīnas pamatus un izstrādāsi savu pētniecisko (bakalaura) darbu.
Klīniskās prakses mērķis ir nostiprināt tavas studiju laikā iegūtās zināšanas, attīstīt un pilnveidot fizioterapeitam nepieciešamās prasmes, nodrošinot fizioterapeita profesijas standartam atbilstošas kompetences profesijā.
Galvenās prakses vietas
- Paula Stradiņa Klīniskā universitātes slimnīca
- Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca
- Bērnu Klīniskā universitātes slimnīca
- Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīca
- Rīgas 2. slimnīca
- Nacionālais rehabilitācijas centrs Vaivari
- Rehabilitācijas centri Baltezers, Sanare
- Kūrorta rehabilitācijas centrs Jaunķemeri
- Rīgas veselības centrs
Pastāv iespēja iziet prakses daļu paša izvēlētā ārstniecības iestādē, ja tā atbilst noteiktajām prasībām un tādējādi tiek nodrošinātas lielākas prakses iespējas, t.sk. arī reģionos, un iespēja nākotnē tur iegūt darba vietu. Prakse tiek nodrošināta dažādās jomās, tādējādi attīstot profesionālās kompetences darbā ar bērniem, pieaugušajiem un veciem cilvēkiem ar dažādām saslimšanām, kā arī ar pacientiem pēc traumām.
Ir iespējams iziet daļu klīniskās prakses kādā no Eiropas valstīm Erasmus+ apmaiņas programmā. Šādu iespēju izmanto arī studējošie no citām valstīm, savu praksi veicot mūsu studiju programmas piedāvātajās prakses vietās Latvijā. Tas nozīmē, ka studiju laikā var sastapties un iepazīties ar saviem nākamajiem kolēģiem no visas Eiropas.
- Apgūstamie studiju kursi
2. semestris Kategorija Kursa kods Studiju kursa nosaukums Īstenotājs Kursa vadītājs ECTS A MK_069 Anatomija Morfoloģijas katedra Silvija Umbraško 8 A LUSDK_036 Filozofija un medicīnas ētika Rehabilitācijas katedra Reinis Vilciņš 3 A CFUBK_086 Fizioloģija Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedra Maija Rumaka 6 A REK_257 Funkcionēšanas, nespējas un veselības klasifikācija un novērtēšana Rehabilitācijas katedra Līga Savicka 3 A REK_241 Ievads profesionālajās studijās un pētniecībā Rehabilitācijas katedra Signe Tomsone 6 A REK_271 Kinezioloģija Rehabilitācijas katedra Evita Legzdiņa 5 A VPUPK_088 Pedagoģija Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra Aira Aija Krūmiņa 3 A SUUK_297 Sports veselībai I Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra Indra Vīnberga 7 3. semestris Kategorija Kursa kods Studiju kursa nosaukums Īstenotājs Kursa vadītājs ECTS A SVUEK_046 Ekonomika un uzņēmējdarbības pamati Sabiedrības veselības institūts Anita Kokarēviča 3 A REK_046 Ergonomika, kursa darbs Rehabilitācijas katedra Ruta Balode 6 A REK_245 Fizikālā medicīna un hidroterapija Rehabilitācijas katedra Alīna Kurmeļeva 6 A REK_273 Funkcionālā novērtēšana un ārstēšana fizioterapijā I Rehabilitācijas katedra Dace Bērtule 8 A REK_104 Masāža Rehabilitācijas katedra Velga Gaļanska 3 A PAK_038 Patoloģiskā fizioloģija Patoloģijas katedra Inta Liepniece-Karele 3 A VPUPK_348 Psiholoģijas pamati profesionālajā darbībā Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra Kristīne Vende-Kotova 4 A SUUK_156 Sports veselībai I Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra Indra Vīnberga 9 4. semestris Kategorija Kursa kods Studiju kursa nosaukums Īstenotājs Kursa vadītājs ECTS A SL_013 Biostatistikas pamati Statistikas mācību laboratorija Ināra Kantāne 3 A RAK_025 Diagnostiskās radioloģijas pamati Radioloģijas katedra Kalvis Kaļva 3 A REK_046 Ergonomika, kursa darbs Rehabilitācijas katedra Ruta Balode 6 A FLK_026 Farmakoloģijas pamati Farmakoloģijas katedra Margarita Zvonkova 3 A REK_275 Fizioterapija psihiskajā veselībā Rehabilitācijas katedra Didzis Rozenbergs 2 A REK_269 Funkcionālā novērtēšana un ārstēšana fizioterapijā II Rehabilitācijas katedra Māra Kuļša 8 A ISK_193 Iekšķīgās slimības Iekšķīgo slimību katedra Jūlija Zepa 3 A SUUK_156 Sports veselībai I Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra Indra Vīnberga 9 A KK_043 Vispārīgā ķirurģija Ķirurģijas katedra Donats Breiva 2 5. semestris Kategorija Kursa kods Studiju kursa nosaukums Īstenotājs Kursa vadītājs ECTS A REK_245 Fizikālā medicīna un hidroterapija Rehabilitācijas katedra Alīna Kurmeļeva 6 A REK_291 Fizioterapija onkoloģijā Rehabilitācijas katedra Dace Stirāne 2 A REK_259 Fizioterapija ortopēdijā: kursa darbs Rehabilitācijas katedra Dace Stirāne 8 A NUNK_014 Neiroloģija un neiroķirurģija Neiroloģijas un neiroķirurģijas katedra Elīna Pūcīte 3 A ORTK_003 Ortopēdija Ortopēdijas katedra Andris Jumtiņš 3 A REK_168 Sporta medicīna Rehabilitācijas katedra Māra Kuļša 3 A REK_029 Veselības veicināšana un profilakse fizioterapijā Rehabilitācijas katedra Māra Kuļša 3 A REK_272 Vispārējā rehabilitācija Rehabilitācijas katedra Zane Liepiņa 5 6. semestris Kategorija Kursa kods Studiju kursa nosaukums Īstenotājs Kursa vadītājs ECTS A REK_060 Fizioterapija iekšķīgajās slimībās, reimatoloģijā, geriatrijā Rehabilitācijas katedra Anete Pētersone 6 A REK_212 Fizioterapija neiroloģijā; kursa darbs Rehabilitācijas katedra Dace Driba 9 A REK_274 Fizioterapija pediatrijā Rehabilitācijas katedra Dace Bērtule 7 A REK_254 Fizioterapija sievietes veselībai Rehabilitācijas katedra Ailī Horna-Butkeviča 3 A AURK_054 Neatliekamā medicīniskā palīdzība Anestezioloģijas, reanimatoloģijas un klīnisko simulāciju katedra Baiba Arkliņa 2 A REK_130 Pētniecības metodes II Rehabilitācijas katedra Anita Vētra 3 7. semestris Kategorija Kursa kods Studiju kursa nosaukums Īstenotājs Kursa vadītājs ECTS A REK_024 Bakalaura darba izstrāde un aizstāvēšana Rehabilitācijas katedra Anita Vētra 15 A REK_270 Klīniskā prakse Rehabilitācijas katedra Māra Kuļša 33 8. semestris Kategorija Kursa kods Studiju kursa nosaukums Īstenotājs Kursa vadītājs ECTS A REK_024 Bakalaura darba izstrāde un aizstāvēšana Rehabilitācijas katedra Anita Vētra 15 A REK_270 Klīniskā prakse Rehabilitācijas katedra Māra Kuļša 33 A MMDG_002 Militārās medicīnas pamati veselības aprūpes speciālistiem Militārās medicīnas docētāju grupa Vladimirs Voicehovskis 3 B PEK_060 Pediatrija Pediatrijas katedra Iveta Dzīvīte-Krišāne 3 B PUNK_023 Psihiatrija Psihiatrijas un narkoloģijas katedra Ļubova Renemane 3 B PMUPK_010 Psihoterapijas pamati Psihosomatiskās medicīnas un psihoterapijas katedra Oļegs Plesunovs 3 A REK_238 Valsts eksāmens Rehabilitācijas katedra Māra Kuļša 3
Studiju metodes
Studijas notiek klātienē, tiek izmantotas daudzveidīgas mācību metodes: lekcijas, praktiskās nodarbības, semināri, diskusijas, grupu un individuāli projekti, pētniecības projekti, prezentācijas, paredzot vietu arī patstāvīgajam darbam. RSU e-studiju platforma, kas nepārtraukti pilnveidojas, nodrošina arvien jaunas un plašas studiju iespējas.
Studiju programmas lielāko daļu sastāda praktiskās nodarbības, kurās tiek apgūtas un pilnveidotas profesionālās iemaņas. Praktiskā daļa tiek īstenota, strādājot mazās grupās un nodrošinot katram individuālu pieeju. Vienmēr tiek uzklausītas un ņemtas vērā studējošo vēlmes un priekšlikumi. Visā studiju laikā pastāv iespēja fizioterapijas mācību telpas izmantot patstāvīgai savu praktisko iemaņu pilnveidei un fizioterapijas studenti šo iespēju augstu novērtē un arī plaši izmanto.
Studiju programmas pilnveides procesā tiek ņemti vērā arī profesionālo asociāciju (WCPT, WCPT ER, LFA) un European Network of Physiotherapy in Higher Education, kuras aktīvs biedrs esam, veidotie rekomendējošie dokumenti un ieteikumi.
Studiju norises vieta
Darba iespējas pēc studijām
Mūsu programmas absolventi strādā klīnikās, stacionārās un ambulatorās rehabilitācijas iestādēs, doktorātos, privātpraksēs, sociālās aprūpes iestādēs, skolās, bērnudārzos, sporta skolās, sporta komandās u. c. Fizioterapeiti veic profilaktisku un izglītojošu darbu un palīdz pacientiem pēc slimībām vai traumām atgūt zaudēto funkciju vai mazināt tās trūkumu. Nākotnē tieši veselības veicināšanas un profilakses jomā varētu nozīmīgi palielināties strādājošo fizioterapeitu skaits, jo tā ir viena no fizioterapeitu darbības jomām, ko nosaka Fizioterapeita profesijas standarts un Latvijā fizioterapeiti, galvenokārt, strādā ārstniecības iestādēs.
Salīdzinājumā ar daudzām ES valstīm, Latvijā ir zems fizioterapeitu skaits pret kopējo iedzīvotāju skaitu un nevienmērīgs speciālistu sadalījums pa reģioniem, tāpēc fizioterapijas jomai ir liels potenciāls un pēc speciālistiem saglabājas augsts pieprasījums.
Darba devēju aptaujas rāda, ka ārstniecības iestādēs tiek attīsti rehabilitācijas pakalpojumi un to sniegšanai nepieciešami jauni profesionāļi. Jāatzīmē, ka arī privātais sektors fizioterapijas nozarē dotajā brīdī ir strauji augošs, ko apliecina Latvijas Fizioterapeitu asociācijas sniegtie dati.
Absolventi
Mūsu universitāte māca domāt un būt atbildīgam. No mūsu lēmumiem bieži vien ir atkarīgs, cik veiksmīgi cilvēks varēs atjaunot savas spējas un atgriezties sabiedrībā. Tas prasa milzīgu spēku ieguldījumu, bet dod tikpat lielu gandarījumu, kad redzi, ka tavs pacients otro reizi savā mūžā sper pirmos soļus.
Jeļizaveta Lieldidža-Kolbina, Salaspils veselības centra fizioterapeite
Uzņemšanas prasības
- Obligātās prasības
- Vidējā izglītība
- CE sertifikāts bioloģijā
- CE sertifikāts latviešu valodā
- CE sertifikāts matemātikā
- CE sertifikāts svešvalodā vai starptautiskas testēšanas institūcijas pārbaudījuma dokuments
- Dokumenti, kas jāiesniedz
- Jāaizpilda pieteikums elektroniskajā Uzņemšanas sistēmā https://uznemsana.rsu.lv un jāpievieno sekojoši dokumentu elektroniskie faili / datnes:
- Pase (datu lapa) vai personas apliecība (eID abas puses)
- Fotogrāfija (studējošā apliecībai)
- Atestāts, kas apliecina vispārējās vidējās izglītības iegūšanu
- Atestāta par vispārējo vidējo izglītību pielikums “Sekmju izraksts" (abas puses), kurā reflektantam, kurš vispārējo vidējo izglītību ir ieguvis laikposmā no 1997. / 1998. mācību gada līdz tekošajam uzņemšanas periodam, sekmju izrakstā obligāto un izvēlēto pamatpriekšmetu vērtējums ir vismaz 4 balles 10 ballu sistēmā (atzīmes specializētajos kursos netiek ņemtas vērā)
- Centralizēto eksāmenu (turpmāk – CE), kas minēti augstāk, sertifikāti
- Dokuments, kas apliecina dokumentu reģistrēšanas pakalpojuma apmaksu
- Ja kādā no iesniedzamajiem dokumentiem ir cits personas uzvārds un / vai vārds un / vai personas kods nekā pasē, tad jāuzrāda arī dokuments, kas apliecina personas datu maiņu
- Par iestāšanās dokumentu reģistrēšanu nav jāmaksā bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem. Bāreņiem un bez vecāku gādības palikušiem bērniem jāuzrāda normatīvajos aktos noteiktā kārtībā izsniegta apliecība sociālo garantiju nodrošināšanai, bet ne ilgāk kā līdz 24 gadu vecuma sasniegšanai
- Ja reflektants izglītības dokumentu vai akadēmisko grādu ir ieguvis ārvalstīs (izņemot Igaunijā un Lietuvā), iesniegumam pievieno Akadēmiskās informācijas centra izziņu par to, kādam Latvijā piešķirtam izglītības dokumentam vai akadēmiskajam grādam atbilst ārvalstīs iegūtais izglītības dokuments vai grāds
- Vērtēšanas kritēriji
Studiju programmas Fizioterapija reflektantus imatrikulē saskaņā ar konkursa rezultātiem, ko veido CE vērtējumi matemātikā, latviešu valodā, svešvalodā un CE bioloģijā.
Uzņemšanas rezultātu kopvērtējumu 100% sastāda:- 20% no kopējā vērtējuma ietekmē CE vērtējums Matemātikā,
- 20% no kopējā vērtējuma ietekmē CE vērtējums Latviešu valodā,
- 20% no kopējā vērtējuma ietekmē CE vērtējums svešvalodā vai starptautiskas testēšanas institūcijas pārbaudījuma vērtējums svešvalodā,
- 40% no kopējā vērtējuma ietekmē CE vērtējums Bioloģijā.
Reflektantiem, kuri vidējo vispārējo izglītību ir ieguvuši pēc Valsts izglītības satura centra (VISC) īstenotā projekta “Kompetenču pieeja mācību saturā” (Skola 2030), konkursa rezultātu sastāda valsts pārbaudes darbu rezultāti šādos izglītības apguves līmeņos:
- Augstākais līmenis (reizina ar koeficientu 1.0)
- Optimālais līmenis (reizina ar koeficientu 0.75)
- Vispārīgais līmenis (reizina ar koeficientu 0.5)
Vienādu vērtējumu summu gadījumā konkursu ietekmē CE vērtējums latviešu valodā.
Papildu punkti pie kopējā konkursa rezultāta tiek piešķirti par godalgotu vietu iegūšanu (1.–3. vieta):
Latvijas Republikas (nacionālajās) mācību priekšmetu olimpiādēs – 2 punkti,
Starptautiskajās olimpiādēs – 4 punkti,
Latvijas (nacionālie) skolēnu zinātniski pētnieciskie darbi dabaszinātņu, medicīnas vai veselības zinātņu sekcijā – 1 punkts,
Starptautiskie skolēnu zinātniski pētnieciskie darbi dabaszinātņu, medicīnas vai veselības zinātņu sekcijā – 2 punkti.
Ko studēt tālāk
Studijas iespējams turpināt RSU maģistra studiju programmās.